CBM Autójavító

Korábbi blogbejegyzések
Dátum Cím
2015.03.19A biztonság alapjai
2015.03.26Fékek közelről
2015.04.02Keréktárcsák
2015.04.09Gumiabroncs
2015.04.16Az akkumulátor
2015.04.23Gumiabroncs, újabb részletek
2015.04.30Az önindító és a generátor
2015.05.07Alulkormányzott, vagy túlkormányzott
2015.05.14Dízel, vagy benzines?
2015.05.21Benzines vagy dízel?
2015.05.30Környezetünk védelméről
2015.06.04Környezetünk védelméről II.
2015.06.11A katalizátor
2015.06.18Katalizátor II.
2015.06.25A dízelkatalizátor
2015.07.02Akkor most dízel, vagy benzines?
2015.07.09Tisztelt Ügyfeleink!
2015.07.16Nyári nyereményjátékunk eredménye
2015.07.23Kedves Bence!
2015.08.01A Motorolaj.
2015.08.09A Motorolaj 2.
2015.08.14A Lambda-szonda
2015.08.27A légtömegmérő
2015.09.03Az egérszelep
2015.09.11A turbófeltöltő
2015.09.20A turbófeltöltő II.
A biztonság alapjai2015.03.19Szamay György
Tisztelt ügyfeleink!

Amikor elhatároztam, hogy immáron megújult weblapunkon belefogok ennek a blognak az írásába, az vezérelt, hogy segítséget nyújtsak Önöknek eligazodni az autózás, a gépjárműfenntartás olyan mindennapi rejtelmeiben, melyekről minden autótulajdonosnak a saját és embertársai biztonsága érdekében, na és persze pénztárcája érdekében fontos tudnia. Két fontos szempont vezérel tehát, legelső a biztonságos autózás, a második pedig az, hogy Ön ne költsön feleslegesen autójára többet, mint amennyit feltétlen szükséges. Minden csütörtökön egy új írással fogok jelentkezni, ezek remélhetőleg minden autóst érintő és érdeklő témák lesznek. Persze az Önök kérdéseire is szívesen adok szakszerű és pontos választ, tegyék fel kérdéseiket a fórumon. Immáron negyedik évtizede foglalkozom gépjárműfenntartással, ennyi idő alatt több tízezer autó fordult meg műhelyemben, tehát volt honnan tapasztalatot szerezni. Az itt leírtakat nem különböző cikkekből szakkönyvekből ollózom össze, hanem saját tapasztalataimat igyekszem Önökkel megosztani. Kérem, fogadják szeretettel igyekezetemet, és ha csak egy pár téveszmét el tudok oszlatni, ha csak néhány fontos tanácsot tudok adni Önöknek, vagy felhívni a figyelműket egy két dologra, ami egy kis odafigyeléssel megelőzhető és komoly bajt akadályoz meg, akkor már megérte a fáradság

Kezdjük az elején és valóban kezdjük a biztonsággal. Az ember azt gondolná az autózás legfontosabb része az, hogy menjen az autó. Valóban fontos, de én úgy gondolom, hogy ez önmagában kevés. Amikor autót vezetünk, tulajdonképpen nagy felelősséget vállalunk úgy magunk iránt, mint a többi közlekedővel szemben is. Tehát nem elég, ha megy az autónk, meg is kell annak állni, ezenkívül az sem baj, ha adott esetben be is tud kanyarodni, lehetőleg az úton maradva. Ezért fontos, hogy az autónkban meg tudjunk bízni, ami csak úgy lehetséges, hogy ha tisztában vagyunk mit is kell elvárni az autótól, és hogy autónk tudja-e teljesíteni ezeket az elvárásokat. A biztonságos és gyors megállásnak, valamint a sikeres kanyarvételnek több alapfeltétele van. Lényeges szempont a fékberendezés, a futómű, a lengéscsillapítók, a gumiabroncsok és a keréktárcsák állapota. Ma egy kisebb karambol is anyagi csőd tud lenni, még akkor is, ha nem a mi hibánkból következik be, mivel a biztosító társaságok a kárunk igen csekély részét térítik csak meg.

Első kőrben foglalkozzunk egy kicsit a futóművel. A futómű műszaki állapota igen fontos, mivel könnyen belátható, hogy ha itt egy alkatrész feladja menet közben, akkor bizony autónk arra megy tovább, amerre ő akar. Persze nem ijesztgetni akarom Önöket, rendszeres ellenőrzéssel elejét lehet venni a dolognak. A Műszaki vizsga egy ilyen rendszeresnek mondható ellenőrzés, de ha valaki az autóját többet használja, mint az átlag (évi 10ezer Km.) akkor azért kevés a két évente történő ellenőrzés. Sajnos a magyarországi útviszonyok sem kedveznek a futóművek élettartamának. Javaslom, hogy a téli, nyári gumi váltásnál mindenképpen ellenőriztesse a futóművek és a lengéscsillapítók állapotát. Ez nem egy nagy plusz költség, de mindenképpen megtérül, mivel az elkopott, elhasználódott alkatrészek balesetveszélyesek és gyors, rendellenes gumikopást okoznak. Ráadásul szervizűnkben ezt törzskártyával rendelkező ügyfeleink díjmentesen kérhetik. A másik nagyon fontos dolog, a futómű szakszerű és pontos beállítása. Amikor azon gondolkoznak, hogy hová menjek futóműbeállításra, soha ne az esetleges egy-két ezer forintos árdifferencia döntsön, hanem az, hogy az adott szervizben található berendezés megfelel-e a mai kor követelményeink. A régebbi futómű beállító gépek úgy voltak tervezve, hogy az első futóművet állították és a beállítást, a gépkocsi szimmetriatengelyéhez végezték. Ez azért volt helytelen, mert sok esetben a szimmetriatengely nem esik egybe a gépkocsi menettengelyével, márpedig az autónk arra fog menni, amerre a menettengely mutat. (menettengelynek azt a merőlegest nevezzük, amit a hátsó kerekek talppontjait összekötő egyenes közepére állítunk) Gondoljuk végig: gyári új autónál, a menettengely biztosan egybeesik a szimmetria tengellyel, de egy használt, esetleg korábban karambolos autónál, már az esetek döntő többségében nem esik egybe. Ezért lényeges nagyon, hogy a futómű beállítás úgy induljon, hogy ez a fontos kérdés már a mérés elején tisztázódjon. Itt aztán el lehet dönteni, hogy a hátsó futómű hibája javítható, vagy sem. Ha javítható, mindenképpen ezzel kell kezdeni, és amikor a menettengely és a szimmetria tengely szögeltérése nulla, vagy közel nulla, indulhat az első futómű állítás. Ha nem lehetséges a hátsó futómű tökéletes javítása - mert például annak hibája egy komolyabb karambol következménye, ami nem lett tökéletesen kijavítva - akkor pedig lényeges szempont, hogy a futómű beállító gépünk az első futómű állításánál a maximális mértékben tudja figyelembe venni, ill. korrigálni a hátsó futómű helytelen állapotát. Persze, ha a szögeltérés nem nulla, akkor mindenképpen lesz egy kis "keresztbe menése" az autónak. És most vizsgáljuk meg gyorsan, mire kell még odafigyelnünk. A hátsó futóműnél a gyártó mindég kerékösszetartás és kerékdőlés értékeket ad meg, de ezek az értékek nem mindig állíthatók, lehet, hogy a kielégítő eredményt csak alkatrész cserével tudjuk elérni, de tudni kell, hogy a hátsó futómű helyzete a menetstabilitás és a gumikopás szempontjából nagyon fontos. Az első futóműnél a kerékösszetartás, a kerékdőlés, a kanyarodási szögeltérés az utánfutás, a csapterpesztés, és a maximális alákormányzási szög értékeit mérjük, ill. állítjuk be. Ma már sok típusnál nem állítható minden érték, legtöbbnél csak a kerékösszetartás, de a mért értékek eltérése a gyári értékektől nem megengedhető, az mindég valamelyik alkatrész hibájára utal. A mai modern autókba szerelt un. intelligens futóművek úgy vannak építve, hogy kanyarban a ki, ill. berugózás hatására változik a kerékdőlés és a kerékösszetartás értéke, sokszor még az utánfutás is, növelve ezzel a kanyarodás biztonságát, megakadályozva a gépkocsi kitörését a kanyarból és persze csökkentve a gumikopást. Mindez nem érhető el kopott, hibás alkatrészekkel, pontatlan, hibás méréssel, a megfelelő beállítási paraméterek ismerete nélkül. Ezért fontos olyan szervizben elvégeztetni ezt a munkát ahol megfelelő berendezés párosul a komoly szakmai gyakorlattal.

Egy hét múlva, még mindég a biztonság témakörnél maradva, a fékekről lesz szó. Addig is írjanak bátran, minden vélemény érdekel és igyekszem minden kérdésre válaszolni.

oldal tetejére