|
Korábbi blogbejegyzések | |
Dátum | Cím |
---|---|
2015.03.19 | A biztonság alapjai |
2015.03.26 | Fékek közelről |
2015.04.02 | Keréktárcsák |
2015.04.09 | Gumiabroncs |
2015.04.16 | Az akkumulátor |
2015.04.23 | Gumiabroncs, újabb részletek |
2015.04.30 | Az önindító és a generátor |
2015.05.07 | Alulkormányzott, vagy túlkormányzott |
2015.05.14 | Dízel, vagy benzines? |
2015.05.21 | Benzines vagy dízel? |
2015.05.30 | Környezetünk védelméről |
2015.06.04 | Környezetünk védelméről II. |
2015.06.11 | A katalizátor |
2015.06.18 | Katalizátor II. |
2015.06.25 | A dízelkatalizátor |
2015.07.02 | Akkor most dízel, vagy benzines? |
2015.07.09 | Tisztelt Ügyfeleink! |
2015.07.16 | Nyári nyereményjátékunk eredménye |
2015.07.23 | Kedves Bence! |
2015.08.01 | A Motorolaj. |
2015.08.09 | A Motorolaj 2. |
2015.08.14 | A Lambda-szonda |
2015.08.27 | A légtömegmérő |
2015.09.03 | Az egérszelep |
2015.09.11 | A turbófeltöltő |
2015.09.20 | A turbófeltöltő II. |
Az akkumulátor | 2015.04.16 | Szamay György |
Amikor a cégnél segítségkérő hívást kapunk, miszerint "Legyenek szívesek jönni, nem indul az autó" két kérdést teszünk fel elsőre. Üzemanyag van benne? Az akkumulátor rendben van? Ha hiszik, ha nem az esetek több mint 80%-ában itt van a baj. Éppen ezért most beszéljünk kicsit az akksiról, hiszen a 80%-nak majdnem a felében ez a probléma. Az akkumulátor többnyire két okból merül le, az egyik az, hogy már túl öreg és tönkrement, a másik, hogy nincs töltés, magyarul a gépkocsink generátora menet közben nem tölti vissza az elfogyasztott áramot az akkumulátorba. Persze, már hallom is sokan felhördülnek, mi az, hogy nincs töltés, hiszen látnánk, hogy ha nem lenne, mert a töltésjelző égne a műszerfalon, méghozzá jó erős vörös fénnyel. Sajnos nagyon sok olyan eset van, amikor töltés nincs, vagy csak nagyon kevés, a generátor, vagy a feszültségszabályzó hibája miatt, mégsem ég a visszajelző lámpa. Az akksi pedig lemerül. Az esetek döntő többségében erre éjjel kerül sor, fűszerezve azzal a kellemetlen mellékhatással, hogy amikor a feszültség hirtelen el kezd esni, bekapcsol a riasztó is, mert az már csak úgy van csinálva. Mindez úgy szokott megtörténni, hogy az egész utca felébred rá, csak a tulaj nem hallja. Lényeg az, hogy amikor reggel indulna el az autóval, először csak azt veszi észre, hogy beszállásnál nem ég a belső világítás. - Sebaj, elromlott majd úgyis megyek a szerelőhöz. - Azután rádöbben, hogy hiába adta rá a gyújtást, nem égnek a műszerfal fényei, de azért még - ugyan már rosszat sejtve - elfordítja reménykedőn a kulcsot és akkor aztán minden kiderül, itt a vég, az autó nem fog elindulni. Mit lehet tenni ilyenkor? A legjobb dolog, ha már a baj megtörtént, ha rendelkezik a CBM. Autójavító Törzsvásárlói kártyájával, mert akkor csak egy telefon, és a probléma rövid úton meg lesz oldva. Persze számtalan más megoldás is létezik. Gyorsan veszünk egy akkumulátort és kicseréljük. Jó, de hol és milyet, hiszen a kínálat óriási, mindenki a saját portékáját dicséri. Megint csak nem fogom belopni magam a Hiper-szuper marketek szívébe, de ott soha ne vegyenek akksit, ugyanis sem a megfelelő tárolás nem biztosított, sem azt nem tudhatjuk, mióta áll az akkumulátor a polcon, vagy a raktárban. A benzinkutakról pedig tudjuk, hogy mindent jóval drágábban árulnak, mint a szaküzletek. Ha szaküzletben vásárolunk, az azért némi garanciát jelent. Nézzük meg először is, mi alapján válasszunk akkumulátort. Először is lényeges a méret, másodszor nagyon fontos, hogy a pozitív saru a jobb, vagy a bal oldalon helyezkedik el. Ha ezt nem vesszük figyelembe, lehet, hogy bajba kerülünk a beszerelésnél. Az akkumulátornak két fontos jellemzője van, a kapacitás és az indító áram nagysága. Az indítóáram (jele A, amper) lehetőség szerint minél nagyobb legyen, ezt az értéket egy háromjegyű szám jelöli. A kapacitás (ami az áramtároló képesség mértékét fejezi ki, jele Ah, azaz amperóra) megválasztásánál mindenképpen vegyük figyelembe a gépkocsink gyártójának utasítását. Valamennyi eltérés pozitív irányban lehet, főleg akkor, ha plusz fogyasztókat szereltünk az autóba, mint pl. riasztó, GPS, zenelejátszó, de nem sok. Azért, mert az autónk generátorát ahhoz az akksihoz tervezték, ami eredetileg volt beépítve, és ha mondjuk egy 44 Ah-ás helyett beteszünk egy 80 Ah-ás akkumulátort, rövidesen a generátorunk fog tönkremenni a megnövekedett terhelés miatt. Viszont ha a 44 Ah-ás helyett egy 55 Ah-ás kerül beszerelésre, mivel plusz fogyasztóink vannak, abból semmi baj nem lesz. Tegyük fel, sikeresen vettünk egy akkumulátort, azt be is szereltük az autóba, minden simán ment, mégse zárjuk itt le a dolgot addig, amíg nem tudjuk biztosan, hogy mi okozta a bajt. Ha a régi akkumulátor már legalább 3-5 éves volt, akkor lehetett ez is a hiba oka, de lehetett az is, hogy nincs, vagy túl kevés a töltés, ezért az akkumulátor csere után mindenképpen keressünk fel egy szakműhelyt, hogy erre a kérdésre megnyugtató választ kapjunk. Soha ne próbálkozzunk azzal, hogy rávesszük a fél utcát, segítsen megtolni a teljesen lemerült akkumulátorral rendelkező autónkat, ennek semmi értelme, úgy sem fog beindulni. Azért nem, mert nem csak az önindítónak van szüksége áramra, hanem az autónk egyéb elektromos berendezéseinek is. Téves elképzelés az, hogy ha tolják az autót, a generátor majd termel annyi áramot, hogy jusson az üzemanyagpumpának, a gyújtásnak, a befecskendezőknek és még a bekapcsolt állapotban lévő riasztónak is, hogy ki lehessen kapcsolni egyáltalán. Az igazság az, hogy a generátorunk nem fog ennyi áramot termelni miközben lelkes, vagy kevésbé lelkes lihegő csapat tolja az autónkat, már- már átlépve a megengedett sebességet. Sőt, az a fránya generátor, még csak egy pici áramot sem fog termelni, ugyanis ahhoz, hogy áramot termeljen, neki magának is kellene egy picike áram, (gerjesztő feszültség) ahhoz, hogy működjön. Persze mi magyarok ötletekből kifogyhatatlanok vagyunk, jön a másik trükk, a "bikakábel". Ha nincs ilyenünk, szaladunk az első boltba, benzinkútra, veszünk egyet több ezer forintért, (ezt is árulják minden Hiper-szuper marketben, általában ez ott van közvetlen a sajtos polc mellett) innentől aztán már csak az van hátra, hogy megkérünk valakit, hogy a bikakábelünk egyik végét az ő akkumulátorára csatlakoztatva, a másikat a miénkre csatlakoztatva, immáron ezen a mesterséges köldökzsinóron keresztül annyi áramhoz jussunk, hogy elinduljon autónk. Mindenkit szeretnék megnyugtatni, volt olyan, hogy ez már sikerült is! Persze az is igaz, hogy nagyon ritkán. Ennek több oka van. Az egyik és legfontosabb az, hogy ezek a kábelek, amiket az említett boltokban kapni lehet olyan silány minőségűek, hogy a kísérlet már a kábel megvásárlásakor halálra van ítélve. A szakműhelyek többnyire rendelkeznek jó minőségű bikakábellel, de azok drágák és egy autótulajdonosnak nem éri meg megvenni, mivel az árából vehet egy új akkumulátort. A silány minőségen azt értem, hogy a kábel maga túl vékony, ezáltal nagy az ellenállása és a segítségünkre siető autóstárstól kapott áram jelentős részét arra fogja fordítani, hogy elkezd melegedni, így aztán a sikertelen kísérlet után még jól meg is égethetjük a kezünket. Azoknál a kábeleknél, amik kicsit vastagabbak, viszont az a probléma hogy a csatlakozásuk bizonytalan és így emiatt nem lesz megfelelő az áramátadás. És akkor még van egy másik gond, lehet, hogy ezzel az indítási kísérlettel komoly anyagi kárt okozunk magunknak. Nem mindegyik autógyártó támogatja a bikakábelről való indítást, sok típusnál ez kifejezetten tilos, ugyanis könnyen károsodhat a motorvezérlő komputer. Ha ez megtörténik, nagyon mélyen kell a zsebünkbe nyúlni. Itt szeretném megjegyezni, bár nem szorosan ide tartozik, de sok ismert típusnál a gyártó kifejezetten tiltja például a motormosást, mivel a motorvezérlő olyan helyen van elhelyezve, hogy be tud ázni és ezáltal tönkremegy. A bikakábeles indítás kudarcának az is lehet az oka, hogy mondjuk az akksink tönkrement, teszem azt zárlatos lett és így hiába is adnánk elegendő áramot neki, azt nem tudná közvetíteni a fogyasztók felé. Ha pedig a töltéssel van probléma, akkor teljesen mindegy, hogy egyszer sikerül beindítanunk a motort, az pillanatokon belül le fog állni, ahogy lecsatlakozunk a másik autó akkumulátoráról. Tehát összegezve mindent, legjobb megoldás rögtön a szerelőnket felhívni, bediktálni törzskártyánk sorozatszámát és már indul is a szakszerű segítség. Végül nézzük át, hogy ha már akksit kell cserélnünk, vajon milyen típust is válasszunk. Ez azért bonyolult kérdés, mert az akkumulátoroknál soha nem lehetünk biztosak abban, ami rá van írva. Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de ez az igazság. Perion akksik a mai napig forgalomban vannak, holott a gyárat már sok évvel ezelőtt lebontották. Van úgy, hogy neves cégek egy másik neves cégtől vesznek meg komoly tétel akkumulátort és egyszerűen ráteszik a címkéjüket. Van olyan, hogy egy nagy márka megvesz több kis akkumulátor gyártó céget, és ezentúl a továbbra is az ott, ugyanúgy gyártott akksikra holnaptól az lesz írva Bosch. Egy akkumulátor, amit megveszünk egy vadonatúj Fordba építve, és annyi van mindössze ráírva, hogy Ford, számunkra kideríthetetlen, hogy ki volt a gyártója. Ezért nem lehet egyértelmű, korrekt tanácsot adni arra nézve, hogy melyik típus jó, és melyik kevésbé jó. Viszont az olyan műhelyeknek, mint a miénk is - a CBM Autójavító - van annyi tapasztalatuk, hogy önnek az adott autótípushoz, a legjobb ár-érték arányú akkumulátort biztosítsa. A következő héten, ehhez a témához kapcsolódva az önindítóról és a generátorról lesz szó, addig is kívánok balesetmentes, költséghatékony autózást, a CBM Autójavító teljes csapata nevében. | ||