CBM Autójavító

Korábbi blogbejegyzések
Dátum Cím
2015.03.19A biztonság alapjai
2015.03.26Fékek közelről
2015.04.02Keréktárcsák
2015.04.09Gumiabroncs
2015.04.16Az akkumulátor
2015.04.23Gumiabroncs, újabb részletek
2015.04.30Az önindító és a generátor
2015.05.07Alulkormányzott, vagy túlkormányzott
2015.05.14Dízel, vagy benzines?
2015.05.21Benzines vagy dízel?
2015.05.30Környezetünk védelméről
2015.06.04Környezetünk védelméről II.
2015.06.11A katalizátor
2015.06.18Katalizátor II.
2015.06.25A dízelkatalizátor
2015.07.02Akkor most dízel, vagy benzines?
2015.07.09Tisztelt Ügyfeleink!
2015.07.16Nyári nyereményjátékunk eredménye
2015.07.23Kedves Bence!
2015.08.01A Motorolaj.
2015.08.09A Motorolaj 2.
2015.08.14A Lambda-szonda
2015.08.27A légtömegmérő
2015.09.03Az egérszelep
2015.09.11A turbófeltöltő
2015.09.20A turbófeltöltő II.
Az önindító és a generátor2015.04.30Szamay György

És ha múlt héten ennyi szó esett az akkumulátorról, akkor most beszéljünk két ehhez szorosan kapcsolodó alkatrészről, - már csak a teljesség kedvéért is – ami nem más, mint az önindító, a legnagyobb fogyasztók egyike, és a generátor, ami az áramot folyamatosan termeli vissza az akkumulátorba, persze csak ha jár a motor. Hogy járjon, ahhoz az öninditónak jól kell müköndie. Az önindítót viszonylag hosszú élettartamra tervezik, mivel a kiszerelése és a javítása sem egyszerű dolog, és ráadásul meglehetősen költséges. Nem könnyű tönkretenni, de azért sokaknak sikerül. Nézzük, mire kell odafigyelni azért, hogy ez ne következzen be.

Ha a motorunk jó állapotú, nem kell sokat dolgoznia az öninditónak, hogy életre keltse, pár másodperces forgatás után általában a motor jár, és ez tekinthető normálisnak. Ha sokat kell önindítozni, az mindenképpen valamilyen meghibásodásra utal, ilyenkor jobb nem eröltetni a dolgot, hanem inkább azt kell megkeresni, mitöl nem indul a motorunk. Tudom, hogy nevetségesen hangzik, de legtöbb esetben - és ezt a tapasztalat mondatja velem – az a baj, hogy nincs benzin az autóban. Valamiért sok autós azt gondolja, a tank alján azért kell lenni eldugva még annyinak, hogy beinduljon. Pedig nincs. Ilyenkor újra és újra megpróbálunk önindítozni és ráadásul egyre hosszabban, mert az embernek van egy olyan érzése, hogy már az előbb is majdnem elindult. Ezzel ártunk legtöbbet az önindítónak. Nem szereti a hosszas értelmetlen indítózást. Hamar melege lesz, és ez a bajok alapvető forrása. Általános szabályként azt fogadják el, hogy maximálisan 10-15 mp az az időtartam, mi még nem viseli meg az önindítót és az akkumulátort sem. Ezt is legfeljebb háromszor próbáljuk egymás után, de úgy, hogy közte hagyunk legalább fél perces szüneteket, hogy szerencsétlenek ki tudják fujni magukat. Ha ennyi kísérlet után sem indul az autó, akkor meg kell keresni az okot, felesleges még az önindítót is tönkretenni. Ilyenkor ellenőrízzük először is az üzemanyagot, valamint minden esetben a riasztót, mert az is tud sok kellemetlenséget okozni. Ha nem jutnak eredményre és az autó továbbra sem akar elindulni, jobb rögtön tárcsázni segítségért. Előzőekben beszéltünk az akkumulátorról és arról, hogy az esetleges csere esetén miket kell figyelembe venni. Szó esett arról, hogy jobb olyan akkumulátort választani, amelyik nagy indítóárammal rendelkezink. Ez azért fontos, hogy egy ilyen esetben, amikor valamiért nem, vagy nehezebben akar elindulni az autó, (pl télen nagy hidegben) a túlmelegedett önindító még több áramot vesz fel az indításhoz, így lehet, hogy nem marad elég a gyujtásra, ill. az indításhoz szükséges további alkatrészek működtetésére. A hosszas indítózás tehát azért viseli meg az önindítót, mert fokozott melegedés lép fel, ezáltal a kopó alkatrészek (perselyek, bronzkefék) intenzívebben kopnak, a hőtágulás miatt nehezebbé válik az önindító forgása és ez tovább generálja a melegedést, míg végül szerencsétlen önindító „leég”. Ilyenkor jön a nem terevezett kiadás, valahogy meg kell javítani az önindítót. Újat venni túl nagy költséggel jár, a bontott lehet, hogy semmivel sem jobb, mint a miénk, általában a bontok csak beszerelési garanciát adnak, ami azt jelenti, ha a beszerelés után működik és másnap elromlik, akkor az már a mi bajunk. Mi, itt a CBM. Autójavítónál az ön esetlegesen meghibásodott, leégett önindítóját tökéletesen, természetesen garanciával tudjuk javítani, felújítani, mindezt megfizethető áron és természetesen törzskártyás ügyfeleinknek további jelentős kedvezményekkel. Ilyen esetben elég egy telefon és jön a segítség. Tehát általánosságban azt kell megjegyezni, hogy a sokszor egymás után történő hosszas önindítózás az, ami tönkreteszi az önindítót idő előtt. Ha nem indul a motor úgy, mint azt korábban megszoktuk tőle, meg kell keresni annak az okát. Hacsak nem olyan egyszerű okról van szó, mint üzemanyaghiány, vagy riasztó probléma, ne kísérletezzünk tovább, mert ez csak felesleges vesződést, bosszúságot fog okozni, megfelelő felszerelés nélkül én sem tudnám megmondani még a saját autómról sem, hogy az esetleg mitől nem indul be.

Nézzük a másik fontos szereplőt az gépkocsink áramellátásában, ez pedig a generátor. Ez a berendezés táplálja árammal az akkumulátort abban az esetben, ha megy az autó, az akkumulátor tárolja az áramot és a megfelelő időben biztosítja azoknak az egyéb berendezéseknek, amik szükségesek a gépkocsi üzemelése során. Ahhoz, hogy a generátor áramot tudjon termelni, át kell, hogy vegye a motor forgását, hiszen ezt a forgási energiát alakítja át villamos energiává. Ezt a célt szolgálja régebbi típusoknál az ékszíj, újabbaknál a hosszbordás szíj. Ha ez elszakad, megszűnik a töltés és hamarosan leáll az autó, mivel elfogy az áram az akkumulátorból. Ez még a jobbik eset, de nagyon sok típusnál ugyanez az ékszíj hajtja a motor vízpumpáját is, és ha ez megáll, elkezdődik a motor túlmelegedése, ami minden esetben egy nagy összegű javítást von maga után. Ékszíj szakadásnál kigyullad a műszerfalon a piros ellenőrző lámpa, ilyen esetben mindég álljunk félre és nézzük meg, mi a probléma. A mai modern autótípusoknál az, hogy magunk kicseréljük a szíjat, szinte lehetetlen, de mindenképpen előnyös, ha van nálunk tartalék szíj, mivel lehet, hogy a segítségre érkező szerelőnél pont olyan nem lesz, ami nekünk kellene. Régebbi típusoknál azért még ma is ki tudja cserélni egy jó műszaki érzékkel rendelkező autótulajdonos, feltéve, ha van tartalék. Azokat a meséket viszont felejtsük el, amiket grill partikon, vagy öt órai teákon lehet hallani, miszerint "szóltam az asszonynak, vegye le a nejlonharisnyáját, azt kötöttem fel ékszíj helyett és úgy mentünk hazáig". Az ékszíjjal általában az a baj, hogy akkor szakad el, amikor 40 C meleg van, vagy pedig szakad az eső. Itt is a megelőzés a jó taktika, rendszeresen érdemes megnézni, de inkább szakemberrel megnézetni, hogy a szíj mennyire kopott, repedezett, elhasználódott, a gyár által előírt időközönként azonban mindenképpen cserélni kell. A generátor egyébként különösebb karbantartást nem igényel, arra kell egyedül vigyázni, hogy az akkusaruk soha ne legyenek levéve az akkumulátorról, ha jár a motor, mert akkor a generátor könnyen tönkremegy, valamint mindég olyan akkumulátor legyen az autónkban, amilyet a gyártó előír. Bizonyos idő elteltével elkophat a generátorban levő szénkefe, vagy tönkremehet a csapágyazása, de ezeket javítani szintén csak szakműhelyben lehet.

A következő csütörtökön egy kicsit a pihenés, szórakozás irányába veszem az irányt, és a F1-ről szeretnék egy pár gondolatot megosztani önökkel. Addig is kívánok balesetmentes gondtalan autózást és ne feledjék, ha baj van, a CBM Autójavító csapatára bármikor számíthatnak.

oldal tetejére