|
Korábbi blogbejegyzések | |
Dátum | Cím |
---|---|
2015.03.19 | A biztonság alapjai |
2015.03.26 | Fékek közelről |
2015.04.02 | Keréktárcsák |
2015.04.09 | Gumiabroncs |
2015.04.16 | Az akkumulátor |
2015.04.23 | Gumiabroncs, újabb részletek |
2015.04.30 | Az önindító és a generátor |
2015.05.07 | Alulkormányzott, vagy túlkormányzott |
2015.05.14 | Dízel, vagy benzines? |
2015.05.21 | Benzines vagy dízel? |
2015.05.30 | Környezetünk védelméről |
2015.06.04 | Környezetünk védelméről II. |
2015.06.11 | A katalizátor |
2015.06.18 | Katalizátor II. |
2015.06.25 | A dízelkatalizátor |
2015.07.02 | Akkor most dízel, vagy benzines? |
2015.07.09 | Tisztelt Ügyfeleink! |
2015.07.16 | Nyári nyereményjátékunk eredménye |
2015.07.23 | Kedves Bence! |
2015.08.01 | A Motorolaj. |
2015.08.09 | A Motorolaj 2. |
2015.08.14 | A Lambda-szonda |
2015.08.27 | A légtömegmérő |
2015.09.03 | Az egérszelep |
2015.09.11 | A turbófeltöltő |
2015.09.20 | A turbófeltöltő II. |
Környezetünk védelméről | 2015.05.30 | Szamay György |
Az autózás egyik legnagyobb problémája, a környezetszennyezés. Míg az ötvenes - hatvanas években ritkaságszámba ment, ha az utcánkba befordult egy autó - az egész országban kb. harmincezer darab volt - addig 1980-ban ez a szám meghaladta az egymilliót és 1991-ben elérte a kétmilliót. Ma csak személygépkocsiból több mint három millió van forgalomban az utakon. Ha ehhez még hozzávesszük a teherautókat, buszokat és a haszongépjárműveket, akkor ez a szám még nyolcszázezerrel növekszik és akkor még nem beszéltünk a motorkerékpárokról. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy a személygépkocsik átlag életkora majdnem 11 év és az öt éves, vagy annál fiatalabb autók csak a gépkocsipark mintegy 15% - át teszik ki, akkor mindenképpen megalapozottnak látszik beszélni környezetünk védelméről. Mai témánk az lesz, hogy mit tehet egy átlag autós ezen a téren, mire kell és érdemes fokozottan odafigyelni, ha azt szeretnénk, hogy gyermekeinknek, unokáinknak egy élhető bolygót hagyjunk örökül. Az autógyártók és a közlekedési hatóságok óriási erőfeszítéseket tesznek napjainkban a környezet megóvása érdekében, de hiába minden szigor, minden technikai fejlesztés, ha mi, az autók tulajdonosai, üzembentartói nem tesszük meg a magunk feladatát. Persze, már hallom is a reakciókat lelki füleimmel, - ha több pénzünk lenne, nyilván fiatalabb autóparkkal rendelkezne az ország - és ezzel, teljességgel egyet értek, de ez a téma nem az én szakterületem. Viszont megpróbálok leírni olyan dolgokat, amivel igenis sokat tehetünk környezetünkért. Akár a dízelmotort, akár a benzines motort nézem, az első feladatunk az üzemanyaggal való jó gazdálkodás. Ne fogyasszunk el több üzemanyagot egy adott útszakasz megtételére, mint ami feltétlen szükséges, ugyanis a feleslegesen elégetett üzemanyag csak a levegőt szennyezi. Ehhez először is az kell, hogy az autónk mindég megfelelő műszaki állapotban legyen. A kopott, elhasználódott motor nyilván nem tud gazdaságosan üzemelni, mert hiába a számítógép által vezérelt motorüzem, ha mechanikailag kopott alkatrészek vannak a rendszerben. Ilyenkor tulajdonképpen a számítógép, ami vezérli a gyújtást és a benzin befecskendezést, alapvetően be van csapva, tehát nem várható el tőle, hogy helyes "döntést" hozzon, és optimális legyen az üzemanyag fogyasztás, ezáltal a környezet kímélés. A kopott motorral még az is probléma, hogy megnövekszik a motorolaj fogyasztás. Ennek két módja van, az egyik az, hogy folyik az olaj valahol, a másik pedig az, hogy bejut az égéstérbe és elég. Egyik se jó és nem is megengedhető. Az olajfolyás többnyire azért van, mert a motorban a kopás miatt megnövekszik a belső nyomás és a tömítések már nem tudnak ennek a megnövekedett nyomásnak ellenállni. Az elfolyó motorolaj mindenképpen szennyezi a környezetet, de emellett még veszélyes is, mivel csúszik. Ha egyszer körülnéznek egy nagy bevásárlóközpont parkolójában olyankor, amikor kevés az autó, láthatják, milyen sok a kifolyt olaj, amit még ráadásul feltakarítani is nagyon problémás, mivel a burkolat magába szívja. Nem egy szép látvány. Az olaj, ami pedig az égéstérbe jut és elég, az közvetlen a levegőbe kerül és ezért nagyon problémás. Ugyan ez a helyzet, a motor kopottságából adódó elégetlen üzemanyaggal is, nem elég hogy többletkiadást okoz a túlfogyasztás, még a környezetre is ártalmas. De az elégett, elfolyt olajat is állandóan pótolni kell, ami szintén nem kis költség. És ráadásul ez a probléma magától nem oldódik meg, amíg a motor nincs megjavítva, egyfolytában vándorol ki feleslegesen a zsebünkből a pénz. Általános alapszabály tehát az, hogy ha azt vesszük észre, hogy megnövekedett a gépkocsink fenntartási költsége, akkor először mindég a mechanikus részeket kell megvizsgálni és csak utána jöhet az elektronikai hibák keresése. Ma már a legtöbb autójavító műhely a legmodernebb diagnosztikai berendezésekkel rendelkezik, amikkel a mechanikus hibákat ugyanúgy fel lehet kutatni, mint az elektronikai hibákat. Mielőtt szakemberhez fordulnánk, ami persze pénzbe kerül, vannak olyan dolgok is, amiket magunk is ellenőrizni tudunk. Ilyen pl. a kerekekben lévő guminyomás, amit bármelyik benzinkúton tudunk ellenőrizni, de legtöbb helyen ingyenes szolgáltatásként a kútkezelők el is végzik helyettünk. A guminyomás helyes beállítása döntően befolyásolja az üzemanyag fogyasztást, és a rendszeres ellenőrzés azért fontos, mert a levegő hőmérsékletének változásával a gumi nyomása is változik. Szintén nagyon fontos a megfelelő olajszint a motorban. Az sem jó, ha magasabb az előírtnál, mert az óhatatlanul olajfolyást fog eredményezni, és arra is nagyon kell ügyelnünk, hogy az olajpálca minimum jelzése alá sem kerülhet az olajszint, mert akkor pedig bizonyos alkatrészek, vagy a motor egyes területei nem kapnak kenést, és így rövid időn belül tönkremegy a motor. Sokuknak úgy tűnhet, hogy most olyan dolgokról esik szó, amit mindenki jól tud, de a valóságban meglepően sok olyan telefont kapok, amiben az ügyfél azt kérdezi, hogy mennyit mehet még, miután azt tapasztalta, hogy a műszerfalon kigyulladt az a piros lámpa, ami azt jelzi, hogy elfogyott a motorból az olaj. Mivel ilyenkor minden esetben az a válasz, hogy egy centit sem, kezdődik az alkudozás: "de csak annyit szép lassan, míg odaérek önökhöz...". Ilyenkor már valóban csak egyet tehetünk, megvárni az autómentőt, és irány a szerviz. Persze sokan megpróbálják a másik verziót, szép óvatosan elvezetni az autót a javító műhelyig. Ezt azért nem ajánlom, mert a legtöbb esetben egy olyan motor, amiből kifogyott az olaj és kigyulladt az olajnyomás jelző lámpa, azért még kifizethető áron javítható, viszont amivel még próbálunk "szép óvatosan" egy kicsit menni, az már csak komoly összegből hozható helyre, vagy legrosszabb esetben egy másik motor vásárlásával. Ami még nagyon fontos, az a levegőszűrő állapota, ugyanis a tökéletes égés csak akkor tud létrejönni, ha a motorba jutó üzemanyag pontosan annyi levegővel találkozik, amennyire szüksége van. Könnyen belátható, hogy egy eltömődött szűrőn ez nem fog sikerülni. A gyártók ugyan megadják, hogy a levegőszűrőt mennyi időnként kell cserélni, de ez nem mindég igaz. Nagyban függ az időjárástól is, és a földrajzi környezettől ahol a kocsit használjuk. Más periódusra van szükség egy túlzottan homokos környezetben, főleg ha szeles az időjárás, és nyilván más a hegyekben, ahol többnyire tiszta a levegő. A következő hetekben tovább folytatjuk ezt a témát, mert már csak a súlyánál fogva is megér még pár mondatot. Szó lesz arról, mire érdemes fokozottan odafigyelni, valamint megismerkedhetnek jó néhány fogalom valós tartalmával is, mint pl. katalizátor, részecskeszűrő, lambdaszonda, tankszellőztető, kipufogógáz visszavezetés, stb. Tudom, hogy ezek mind ismerős fogalmak szinte valamennyi autós számára, de azért az sem árt, ha tudjuk ezek nagyjából, hogyan is működnek. Jövő csütörtökön tehát várom önöket a folytatással, addig se feledkezzenek meg nyári nyereményjátékukról, melynek fődíja 50.000.- Ft, tehát aki még nem regisztrált az oldalon, gyorsan tegye meg, hogy le ne maradjon. Jó utat, balesetmentes autózást kíván önöknek addig is a CBM Autójavító teljes csapata. | ||