CBM Autójavító

Korábbi blogbejegyzések
Dátum Cím
2015.03.19A biztonság alapjai
2015.03.26Fékek közelről
2015.04.02Keréktárcsák
2015.04.09Gumiabroncs
2015.04.16Az akkumulátor
2015.04.23Gumiabroncs, újabb részletek
2015.04.30Az önindító és a generátor
2015.05.07Alulkormányzott, vagy túlkormányzott
2015.05.14Dízel, vagy benzines?
2015.05.21Benzines vagy dízel?
2015.05.30Környezetünk védelméről
2015.06.04Környezetünk védelméről II.
2015.06.11A katalizátor
2015.06.18Katalizátor II.
2015.06.25A dízelkatalizátor
2015.07.02Akkor most dízel, vagy benzines?
2015.07.09Tisztelt Ügyfeleink!
2015.07.16Nyári nyereményjátékunk eredménye
2015.07.23Kedves Bence!
2015.08.01A Motorolaj.
2015.08.09A Motorolaj 2.
2015.08.14A Lambda-szonda
2015.08.27A légtömegmérő
2015.09.03Az egérszelep
2015.09.11A turbófeltöltő
2015.09.20A turbófeltöltő II.
A katalizátor2015.06.11Szamay György

Az előző részt tehát ott fejeztük be, hogy a motorban történő égés során, mivel az égés nem tökéletes, káros anyagok jutnak a levegőbe, szennyezve ez által a környezetünket és veszélyeztetve egészségünket. Ez ellen kellett tenni valamit, és így született meg annak a gondolata, hogy egy katalizátor alkalmazásával, megoldható lehet a probléma. A katalizátorról elmondtam, hogy az egy olyan valami, ami jelenlétével felgyorsít egy folyamatot, de abban nem vesz részt, tehát nem épül be a "végtermékbe" és ezáltal nem fogy. Mivel a benzin elégetésével a kipufogó gázba CO, (szénmonoxid) CH, (szénhidrogén) és NOx (nitrogén oxidok) találhatók és ezek mind mérgezőek az emberi szervezetre, ill. a környezetre, azt kellett megoldani, hogy erre a három anyagra hasson a katalizátorunk, vagyis hármas hatású katalizátorra volt szükség. A katalizátor egyik része tehát az CO és a CH oxidációját kell, hogy elősegítse azért, hogy ezekből CO2 (széndioxid) és víz keletkezzen, a másik részének pedig egy redukciós folyamatot kell felgyorsítania, amelyben a tökéletlen égés során, a levegőben található Nitrogén (78%) oxidálódik és az így keletkezett nitrogénoxidokat kell visszaredukálni nitrogénre és oxigénre. A nitrogénoxidok meglehetősen mérgező, rákkeltő anyagok, ezért fokozottan fontos ezzel a problémával foglalkozni. A katalizátor működési elve lényegében roppantul egyszerű. Leginkább hőálló magnézium-alumínium- szilikát kerámiatesteket használnak hordozóként, ezeken több ezer kis csatorna van, melyeken a kipufogógáz átáramlik. Ezt a hordozó testet alumínium-oxid réteggel vonják be, amely a felületet több ezerszeresére növeli. Erre viszik fel a katalitikus réteget, amely ródium és platina. A platina meggyorsítja a CO, és a CH oxidációját, a ródium pedig a nitrogén-oxidok redukcióját segíti. Persze ez a kerámiatest igen sérülékeny, ezért egy erős fémházba építik be, elasztikus fémfonat biztosítja a rugalmas rögzítést és kompenzálja a ház és a hordozó eltérő hőtágulását. Ahhoz, hogy az így elkészített katalizátorunk működjön, legalább 250 C° hőmérséklet szükséges, de az ideális üzemi hőmérséklete a katalizátornak 400-800 C° között van. Ha a katalizátor 800 C° fölé melegszik, az a katalizátor idő előtti elöregedését segíti elő. Az így elkészített és a kipufogó rendszerbe épített katalizátor hatásfoka azonban nem több 60%-nál, ezért a mérnökök megalkották a három komponensre ható elektronikus szabályzással ellátott katalizátort. Itt jön a képbe a sokat emlegetett lambda szonda, vagy oxigén szenzor, amit a katalizátor elejébe, vagy közvetlen a katalizátor elé építenek be, és az a feladata, hogy mérje a katalizátorban az oxigén szintet és erről tájékoztassa a motor vezértő egységet, hogy az, szükség esetén plusz oxigént juttasson a katalizátorba, az oxidáció hatékonyságát ezzel is növelve. A lambda szonda egyik vége közvetlen érintkezik a kipufogó gázzal, a másik vége pedig a környezeti levegő oxigénjével. Ezáltal a két pólus között feszültség keletkezik és a motorvezérlő ennek a feszültségnek a mértékéből számolja ki, mennyi oxigénre van még szükség a katalizátorban ahhoz, hogy a katalizátor hatásfoka maximális legyen. Nagyjából ennyi a működési elv, akit mindez részletesebben érdekel, kérem, tegye fel kérdését a fórumon.

És most egy pár szót arról, hogy mik is a legnagyobb problémák a katalizátorral és mit tehetünk ezeknek a problémáknak a kiküszöbölésére. Az első nagy baj az, hogy a katalizátor, figyelembe véve az anyagokat, amikből felépül, valamint a gyártási eljárások bonyolultságát, meglehetősen drága. Azzal együtt, hogy azt mondtam "nem vesz részt a folyamatban, csupán felgyorsítja azt, tehát nem fogy", azért mégis csak elöregszik az évek során, a folyamatos nagy hőmérsékleten történő üzemmód miatt, valamint a sok lehűlés, felmelegedés miatt. Az, hogy viszonylag drága, két nagy problémát vet fel, az egyik az, hogy lopják, a másik az, hogy nagyon sok autós, miután tönkrement, nem cseréli ki, hanem megpróbálják valamilyen trükkel kiiktatni a rendszerből. A tönkrement, elöregedett katalizátorokat természetesen újra hasznosítják, (tekintettel a drága összetevőkre) ezért azokat nem szabad eldobni, kijelölt gyűjtőhelyeken átveszik és egész jó pénzt fizetnek értük. No, ezért lopják az erre szakosodott szakmunkások. Sok esetben a külföldről behozott autókból a szállítás során kiszerelik a katalizátort és már így kerülnek eladásra az autók. A katalizátor élettartamát nehéz megmondani, hiszen sok mindentől függ. Mivel a sok felmelegedés, lehűlés a katalizátor öregedésének legfőbb oka természetesen nem mindegy, hogy rövid utakon használjuk gyakrabban az autónkat, vagy hosszabb országúti esetleg autópályán történő autózásra és nem mindegy a megtett kilométerek száma sem. Én azt mondom, az elmúlt évtizedek tapasztalatából kiindulva, hogy kb. 200 ezer km, vagy 10-12 év a katalizátorok biztos élettartalma, ha nem éri valamilyen durva külső behatás. Gondolok itt nagyobb ütésre, amit okozhat egy úthiba, földúton való közlekedés, de akár egy későn észlelt "fekvőrendőr" is. Ilyenkor a katalitikus anyag kerámia hordozója összetörik, és ezáltal elzárja a kipufogógáz útját. Ezt onnan lehet észrevenni, hogy a kipufogórendszer rendellenes, zörgő hangot ad és sok esetben, mivel nem tud távozni rendesen a kipufogógáz, a motor teljesítménye lényegesen lecsökken, viszont a fogyasztás megnő. Ilyenkor keressük fel szerelőműhelyünket, mert a katalizátort azonnal cserélni kell. Természetesen mindég a gyári, a gépkocsink gyártója által a típushoz tervezett katalizátor a legjobb, de ezek sok esetben tényleg szinte megfizethetetlenségig drágák. Ilyenkor azért nem kell elkeseredni, léteznek, un. univerzális után gyártott katalizátorok és ezeket elérhető áron be lehet szerezni. Egy ilyen katalizátor megvásárlásakor azonban sok mindent figyelembe kell venni, mint pl. a kipufogócső átmérője, a motort teljesítménye, hengerek száma stb., tehát jobb a szakember segítségét igénybe venni.

Jövő héten még folytatom ezt a témát, hiszen a dízeleket még meg sem említettük és néhány érdekesség azért a benzinesnél sem fért bele a mai alkalommal. Ne feledjék még mindég tart nyári nyereményjátékunk, a június 30-ig regisztráló ügyfeleink között értékes jutalmakat sorsolunk ki, a fődíj 50 ezer forint! Addig is kíván önöknek probléma és balesetmentes közlekedést a CBM. Autójavító teljes csapata.

oldal tetejére