CBM Autójavító

Korábbi blogbejegyzések
Dátum Cím
2015.03.19A biztonság alapjai
2015.03.26Fékek közelről
2015.04.02Keréktárcsák
2015.04.09Gumiabroncs
2015.04.16Az akkumulátor
2015.04.23Gumiabroncs, újabb részletek
2015.04.30Az önindító és a generátor
2015.05.07Alulkormányzott, vagy túlkormányzott
2015.05.14Dízel, vagy benzines?
2015.05.21Benzines vagy dízel?
2015.05.30Környezetünk védelméről
2015.06.04Környezetünk védelméről II.
2015.06.11A katalizátor
2015.06.18Katalizátor II.
2015.06.25A dízelkatalizátor
2015.07.02Akkor most dízel, vagy benzines?
2015.07.09Tisztelt Ügyfeleink!
2015.07.16Nyári nyereményjátékunk eredménye
2015.07.23Kedves Bence!
2015.08.01A Motorolaj.
2015.08.09A Motorolaj 2.
2015.08.14A Lambda-szonda
2015.08.27A légtömegmérő
2015.09.03Az egérszelep
2015.09.11A turbófeltöltő
2015.09.20A turbófeltöltő II.
Katalizátor II.2015.06.18Szamay György

Ismét eltelt egy hét, ismét csütörtök van, így rohan az idő, főleg nyáron. Folytassuk ott, ahol a múlt héten abbahagytuk, tehát még mindég a katalizátorról. Ha már a nyarat említettem, akkor ejtsünk egy pár szót a melegről. Csak emlékeztetőül, arról volt szó az előző részben, hogy a katalizátor ideális működési hőmérséklete 400-800 C° között van, de a 800 C° fölé melegedés az a katalizátorra nézve káros, tehát kerülni kell. Eleinte ezt úgy oldották meg, hogy a katalizátort viszonylag messzire szerelték a motortól, így a kipufogó gáz már eléggé lehűlt mire odaért, valamint a menetszél is besegített a hűtésbe, megfelelő légterelés kialakításával. Ez jónak tűnt a katalizátor élettartama szempontjából, viszont, mivel távol volt a motortól, lassan kezdett csak felmelegedni, és így sok idő eltelt úgy, hogy a katalizátor még nem dolgozott, mivel ahhoz minimálisan a 250 C° elérése szükséges, de az ideális katalizátor teljesítményhez még ennél is több kell. Tehát arról volt szó, hogy a motor beindítását követően egy hosszabb idő eltelt, mialatt rengeteg káros anyag került a levegőbe. Különösen nagy probléma ez télen, mikor amúgy is hideg van. Ilyenkor az indításhoz és az indítást követő üzemhez sokkal dúsabb keverék szükséges ahhoz, hogy a motor rendesen működni tudjon. A mi drága pénzen vett katalizátorunk pedig nem működik, mert ő azt mondja, hogy hideg van, fázom, és így nem tudok dolgozni. Ráadásul szerencsétlen autógyártókat még az is sújtotta, hogy a környezetvédelmi előírások fokozatosan szigorodtak, és a hatóságok meghatározták már azt is, hogy a legnagyobb hidegben mennyi idő alatt köteles az autó elérni az ideális káros anyag kibocsájtást. Ezeknek a feltételeknek úgy lehetett megfelelni, hogy a katalizátort amennyire csak lehetett közel vitték a motorhoz, sok esetben egybe van építve a kipufogócsonkkal, a minél gyorsabb felmelegedés érdekében. Viszont a gyors felmelegedés azzal a veszéllyel járt, hogy a katalizátor könnyen túlmelegedett és akkor viszont valahogyan hűteni kellett. Erre is több megoldást dolgoztak ki, az egyik ilyen, amikor a motorvezérlő azt látja, hogy túlmelegedés van a katalizátorban, egyszerűen lekapcsolja egy kis időre a gyújtást, így benzin kerül a forró katalizátorba, az ott hirtelen elpárolog és így megfelelő mennyiségű hőt von el. Újabb melegedésnél a folyamat megismétlődik. Persze most mondhatnák azt, hogy ezzel a módszerrel dolgozva a hűtési idő alatt káros anyag kerül a levegőbe, ez igaz is, de összességében még mindég belül marad az autó a rendeletben engedélyezett határokon. Ma már egyre inkább a figyelem középpontjába kerül az autók káros anyag kibocsájtása, sok európai országban pl. a használt autók hirdetésében fel kell tüntetni a káros anyag kibocsájtást. A CO2 maximális mennyiségét határozzák meg, pontosabban azt, hogy kilométerenként hány grammot bocsájthat ki az autó. Ma egy elfogadható középérték 100-120 gramm CO2 kibocsájtás 1 kilométer út megtétele közben. Ez még mindég elég sok. Ha azt számoljuk, hogy egy átlag autó évente kb. 10 ezer kilométert megy, akkor a 100 grammos kibocsájtás éves szinten 10 kg széndioxid kibocsájtást jelent. Ha csak 3.5 millió autóval számolunk hazánkban az 35 millió kilót jelent, vagyis 35 ezer tonna káros anyag kerül a levegőbe, még úgy is, hogy méregdrága katalizátorok vannak felszerelve az autókra. Csak érdekesség képen próbáljuk elgondolni, mit jelent ez világviszonylatban. És akkor most csak és kizárólag a CO2 kibocsájtásról beszéltünk, ami ugyan nem mérgező gáz, de konkrét oka az üvegházhatás létrejöttének. Sajnos a modern benzinüzemű személygépkocsik is bocsájtanak ki részecskéket, ami a közvetlen befecskendezésű motorok tökéletlen üzemanyag elégése miatt keletkezett korom, de ez inkább a dízelmotornál probléma. 2009. szeptemberétől kötelezően, az újonnan forgalomba helyezett benzinüzemű gépkocsiknál a részecskekibocsájtás (PM) 5 ezred gramm lehet maximálisan kilométerenként (Euro5, Euro6 szintű motorok). A benzineseknél ezt egyelőre részecskeszűrő nélkül is tartani tudják, de várhatóan a részecskeszűrő itt is meg fog jelenni.

Ma egy komoly közvetlen befecskendezésű benzinmotorral szerelt autónál azt látjuk, hogy két katalizátorral van szerelve és legalább négy szonda van a kipufogó rendszerben. Elől közvetlen a motornál van egy három komponensre ható elő-katalizátor, ez előtt beépítenek egy lambda szondát, majd utána szintén van egy ellenőrző szonda, ezt követi egy kipufogógáz hőmérséklet ellenőrző szonda, majd jön a második un. főkatalizátor és NOx csapda, majd a legvégén a sornak van a NOx ellenőrző szonda. A működés úgy zajlik, hogy az első katalizátor, mivel közel van a motorhoz és így hamar felmelegszik, elvégzi a nagyja munkát, mármint az oxidációs és redukciós folyamatokat. Az első szonda informálja a vezérlő egységet a kipufogógáz összetételéről, a második pedig az elvégzett "munka" eredményéről, közben a harmadik szonda küldi az információkat a kipufogógáz hőmérsékletéről. A második katalizátorra azért van szükség, hogy a még megmaradt káros anyagokat segítsen átalakítani, valamint, hogy mindenképpen megakadályozza, hogy NOx kerüljön ki az autó kipufogó csövén keresztül a levegőbe, ugyanis, mint azt már korábban írtam, ez egy súlyosan rákkeltő anyag. Ez a katalizátor képes arra, hogy ha éppen nem tudja az NOx - et Nitrogénné és Széndioxiddá alakítani, mert éppen kevés a kipufogó gáz CO tartalma, akkor eltárolja az NOx - et egészen addig, amíg a feltételek ideálisak lesznek az "átalakításra". Ezért is nevezik ezt a katalizátort NOx csapdának is. Ez a katalizátor nem csak platinát és ródiumot tartalmaz, mint a három komponensre ható katalizátor, hanem báriumot is, ami képes az NOx-el vegyületet alkotni és így csapdába ejteni. És hogyan működik ezeknek a folyamatoknak a motorvezérlő computer által történő szabályozása? Tulajdonképpen roppant egyszerű mindezt megérteni, ha tudjuk azt, hogy 1 kg. benzin tökéletes elégetéséhez 14,7 kg. levegőre van szükség. Ekkor beszélünk arról, hogy ideális a keverési arány, lambda=1. Ha a lambda érték kisebb 1-nél a keverékünk dús (0.7-nél már nem is képes elégetni a keveréket a motor), ha pedig labda nagyobb 1-nél akkor a keverék szegény. (1,25-nél már szintén nem tud meggyulladni a keverék) Az ideális érték, amit a motorvezérlő fenntartani kíván, az a 0.97-1.03 közötti lambda (ℷ) érték, ilyenkor tudnak a katalizátorok megfelelően működni, mert a kipufogógáz összetétele számukra ilyenkor ideális. Ha a szondák információjából a vezérlőegység azt látja, hogy eltérés van, úgy korrigál, hogy vagy több benzint enged befecskendezni, vagy az égéshez szükséges levegő mennyiségét növeli. Mivel arról beszéltünk, hogy a főkatalizátor nem ideális körülmények esetén csapdába ejti a távozni és ez által minket mérgezni készülő NOx - et, arról is gondoskodni kell, nehogy ez a csapda megteljen, tehát időről időre ki kell üríteni. Ezt a vezérlőegység úgy végzi, hogy ilyenkor egy rövid időre bedúsítja a keveréket, és ezáltal elég CO keletkezik ahhoz, hogy a Bárium-nitrátból ismét Bárium-oxid és Nitrogén-oxid legyen, és ezután második lépésként a Ródium is elvégzi dolgát és a Nitrogén-oxidból Nitrogént és CO2 - t készít.

Nos, ennyit röviden a benzines katalizátorról és jövő csütörtökön kivesézzük a dízel katalizátort és a részecskeszűrőt. Addig is szerencsés, problémamentes autózást kíván önöknek a CBM Autójavító teljes csapata és ne feledjék még mindég nem késő regisztrálni az 50.000 Ft. - os főnyereményért!

oldal tetejére