CBM Autójavító

Korábbi blogbejegyzések
Dátum Cím
2015.03.19A biztonság alapjai
2015.03.26Fékek közelről
2015.04.02Keréktárcsák
2015.04.09Gumiabroncs
2015.04.16Az akkumulátor
2015.04.23Gumiabroncs, újabb részletek
2015.04.30Az önindító és a generátor
2015.05.07Alulkormányzott, vagy túlkormányzott
2015.05.14Dízel, vagy benzines?
2015.05.21Benzines vagy dízel?
2015.05.30Környezetünk védelméről
2015.06.04Környezetünk védelméről II.
2015.06.11A katalizátor
2015.06.18Katalizátor II.
2015.06.25A dízelkatalizátor
2015.07.02Akkor most dízel, vagy benzines?
2015.07.09Tisztelt Ügyfeleink!
2015.07.16Nyári nyereményjátékunk eredménye
2015.07.23Kedves Bence!
2015.08.01A Motorolaj.
2015.08.09A Motorolaj 2.
2015.08.14A Lambda-szonda
2015.08.27A légtömegmérő
2015.09.03Az egérszelep
2015.09.11A turbófeltöltő
2015.09.20A turbófeltöltő II.
Akkor most dízel, vagy benzines?2015.07.02Szamay György

Miután az utóbbi írásaim mind ezt a témakört feszegették, ideje valamiféle végeredményre jutni, hogy akkor dízel, vagy benzines legyen. Megvizsgáltuk a motorokat működés szempontjából, próbáltam röviden ismertetni az előnyeiket, hátrányaikat, megnéztük a környezetre kifejtett hatásukat, mégsem egyértelmű a végeredmény. A gazdaságosabb üzemeltetés talán egy kicsit a dízel felé billentené a mérleget, habár a javítási, fenntartási költség itt sokkal több, mint benzines társánál. A benzinesnél kicsit több az üzemanyag költség, nagyobb a fogyasztás, viszont a javítási költség lényegesen kisebb. A környezet szennyezés tekintetében pedig elég nehéz igazságos, elfogulatlan véleményt alkotni. Miért? Például azért, mert a környezetszennyezés tekintetében a legnagyobb problémát okozó gáz a CO2, ami jórészt felelős az üvegházhatás kialakulásáért és ezzel a globális felmelegedésért, mindkét motortípus kipufogógázában bőségesen előfordul. Viszont ha azt nézzük, hogy egy átlag magántulajdonban lévő személygépkocsi éves szinten kb. 10 ezer kilométert teljesít, tehát ez alatt bocsájt ki üvegházhatású gázt, amit mindenféle eszközzel, katalizátor, részecskeszűrő stb. igyekszünk a minimumra csökkenteni, addig mondjuk, egy tehén éves szinten 13 ezer kilométerre való metánt ereget ki a kis popsiján, (és ez természetesen nem vicc) anélkül, hogy bármiféle szűrő vagy katalizátor terve eddig felmerült volna. A metán egy olyan gáz, ami legalább olyan nagymértékben felelős az üvegházhatás kialakulásáért, mint a CO2. Ehhez még csak annyit tennék hozzá, hogy a kép teljes legyen, a földgolyón jelenleg közel 1000 millió, azaz egymilliárd szarvasmarha él, míg a személygépkocsik darabszáma elmarad az egymilliárdtól. (2012-ben kb. 1,2 milliárdra becsülték az összes forgalmi engedéllyel rendelkező gépjárművet a föld nevű bolygón). Szóval azért nekünk, gépkocsi tulajdonosoknak, nem kell annyira szégyenkeznünk, de vitathatatlan tény, hogy mindent meg kell tennünk azért, hogy minél kevesebb káros anyagot eregessen ki a kipufogónk. A dízel, vagy benzines kérdése ott jön elő, hogy nem csak üvegházhatást előidéző gázok keletkeznek a belsőégésű motorok használatakor, hanem súlyos rákkeltő anyagok is. Ezért kap ekkora hangsúlyt a részecskekibocsájtás problémája, ami a dízelautóknál sokkal nagyobb gondot jelent, mint benzines társaiknál. Azért nagy probléma, mint arról az előzőekben részletesen írtam, de nem győzöm eleget hangsúlyozni, mert olyan anyagról van szó, ami meglehetősen rákkeltő és a saját gépkocsink pollenszűrője nem nyújt védelmet ellene. Sajnos technikailag még nem megoldott kielégítő formában a dízelautók részecskeszűrőinek öntisztítása, hiszen az csak akkor tud eredményes lenni, ha nem szakítják meg a folyamatot, márpedig sok gépkocsivezető nem is tud róla, hogy éppen zajlik a szűrő regenerálása, valamint akkor, ha ez a folyamat autópályán történik, ahol a gépkocsink tud legalább 120 km/óra sebességgel 10 percen keresztül haladni. Ezt a problémát nem nekünk, autósoknak kell megoldanunk, hanem az autógyárak mérnökeinek, méghozzá minél előbb. Addig is kénytelen vagyok azt mondani, aki nem tud heti rendszerességgel legalább valamennyit autópályán közlekedni, és az autózás számára a városi rövid utakat jelenti, inkább válasszon benzines típust, úgy saját kényelme, mint a környezet megóvása szempontjából.

Nos, ennyit szerettem volna még ehhez a témához hozzátenni, mintegy összegzésképpen, mielőtt a következő témánkra térnénk, de addig még lesz egy kis szusszanás, mivel ezen a héten lezárult a nyereményjátékunk, következik a sorsolás és természetesen beszámolunk nyerteseinkről. Addig is probléma és balesetmentes, szerencsés autózást kíván önöknek a CBM Autójavító teljes csapata.

oldal tetejére