Eljött az idő, hogy megpróbáljam megválaszolni felvetésedet. Akik esetleg nem olvasták Bence kérdését, gyorsan tegyék meg, és úgy talán könnyebb lesz, követni, miről van szó. Elöljáróban annyit, nekem is volt dízel autóm is és benzines is és én is találtam mindkettőben szeretni valót is és hibát is. Azt, hogy írásaim kicsit a benzines felé „húznak”, már többen a fejemhez vágták, így utólag visszaolvasva, lehet benne valami, még akkor is, ha nem szándékos. Azért igyekszem pártatlan lenni, mert ezeknek az írásoknak nem az a lényege, hogy a saját véleményemet hangoztassam, hanem az, hogy egy elfogulatlan képet próbáljon meg adni mindkettőről és így talán segítséget tud nyújtani abban, hogy mindenki megtalálja azt, ami a legjobban beleillik autózási szokásaiba. Számomra az egyik, ha nem a legfontosabb szempont az autóválasztásnál, az mindenképpen a környezetszennyezés, ezért is foglalkoztam ezzel a kérdéssel olyan sokat, és gondolom, még fogok is. Nagyon fontosnak tartom, hogy gyermekeinknek, unokáinknak egy élhető bolygót hagyjunk örökül, hisz innen egyelőre, még nincs hová menni. A dízel autók motorja még mindég lényegesen több káros anyagot bocsájt ki, mint a benzinesé. És ez most megint csak nem állásfoglalás akar lenni, még akkor sem, ha úgy hangzik. Egyszerűen arról van szó, hogy sok területen nem dízelmotoros autókat kellene használni, még akkor sem, ha olcsóbb az üzemeltetésük. Budapest egy sűrűn lakott nagyváros, ahol a kelleténél jóval több taxi üzemel. A piaci verseny megköveteli, hogy a legmodernebb, legszebb autók álljanak a drosztokon, persze mind modern dízelmotorral, ami, mint tudjuk, nem rövid városi utakra lett tervezve. A nem megfelelő használat miatt aztán a katalizátor és a részecskeszűrő nem tud megfelelően regenerálódni, és így nagyságrendekkel több káros anyag kerül a levegőbe, a szó szoros értelmében mérgezve az embereket. Arról nem beszélve, hogy sok taxis egyszerűen kiszedeti autójából a katalizátort és a részecskeszűrőt, hogy a dugulást megakadályozza. Ezt a hozzáállást nem is szeretném minősíteni. Mikor mindezeket leírom, persze megint csak az a látszat, hogy pálcát török a dízel felett, pedig nem ez a szándék. Sokkal inkább az, hogy felhívjam a figyelmet egy nagyon káros jelenségre, amit ki lehetne szűrni, ha a törvény és rendeletalkotók egy kicsit komplexebben állnának a probléma megoldásához, ha egy kicsikét megkezdenénk végre előre is gondolkodni és nem csak akkor fogni a fejünket, amikor már nagy a baj. Sorolhatnám karácsonyig mennyi mindent tehetnénk még a levegő tisztaságának megőrzésére, de az, hogy előttem megy egy autó és én, ha akarom, ha nem, belélegzem az általa kibocsájtott rákkeltő anyagot és még csak védekezni sem tudok ellene, ez azért nem kellemes érzés. Összegzésképpen nincs szándékomban állást foglalni a dízel, benzines kérdésben, de mindenképpen szeretném az érdekelteket gondolkodásra bírni, mint már azt hangsúlyoztam, pusztán csak a következő generációk érdekében, akik történetesen a gyermekeink, unokáink. Meggyőződésem, lényeges javulás érhető el már azzal is, ha tudatosan döntünk vásárlásnál a dízel, vagy a benzines mellett. Tombol a kánikula, a klímával rendelkező autósok örülnek, nekik csak annyit szeretnék üzenni, soha ne állítsák az autó belső hőmérsékletét a külső hőmérsékletnél 8-9 fokkal alacsonyabbra és akkor biztosan el tudják kerülni a megfázást, tüdőgyulladást. Akinek pedig nincs klímája, bánjon óvatosan a kereszthuzattal, mert az is rengeteg problémát tud okozni. Jövő héten várom önöket ismét ugyanitt, addig is kívánunk mindenkinek jó nyaralást, baleset- és gond mentes autózást, a CBM Autójavító teljes csapata. |