CBM Autójavító

Korábbi blogbejegyzések
Dátum Cím
2015.03.19A biztonság alapjai
2015.03.26Fékek közelről
2015.04.02Keréktárcsák
2015.04.09Gumiabroncs
2015.04.16Az akkumulátor
2015.04.23Gumiabroncs, újabb részletek
2015.04.30Az önindító és a generátor
2015.05.07Alulkormányzott, vagy túlkormányzott
2015.05.14Dízel, vagy benzines?
2015.05.21Benzines vagy dízel?
2015.05.30Környezetünk védelméről
2015.06.04Környezetünk védelméről II.
2015.06.11A katalizátor
2015.06.18Katalizátor II.
2015.06.25A dízelkatalizátor
2015.07.02Akkor most dízel, vagy benzines?
2015.07.09Tisztelt Ügyfeleink!
2015.07.16Nyári nyereményjátékunk eredménye
2015.07.23Kedves Bence!
2015.08.01A Motorolaj.
2015.08.09A Motorolaj 2.
2015.08.14A Lambda-szonda
2015.08.27A légtömegmérő
2015.09.03Az egérszelep
2015.09.11A turbófeltöltő
2015.09.20A turbófeltöltő II.
A Motorolaj.2015.08.01Szamay György

Talán sokak számára nem tűnik érdekes témának, de majd meglátják mennyire fontos. A modern nagy teljesítményű, gyors gépkocsik ma már megkövetelik a megfelelő nagy teljesítményű olajakat is. Ugyanez vonatkozik a hajtóművekre, (sebváltó, differenciálmű, terepváltó, osztómű, stb.) de még a fékre, szervokormányra is. Régen, amikor az autós bement a benzinkútra és olajat kért, legfeljebb azt kérdezték meg hová szeretné, a motorba, vagy a váltóba. Ha az volt a válasz, hogy a motorba, akkor levettek egy flakonnal a polcról és átnyújtották, fizettünk és mentünk. Mára ez kicsit megváltozott, még a legkisebb benzinkút is kénytelen sokféle olajat tartani, mert szinte minden autó mást szeret. Az ásványi olajak után, megjelentek a fél szintetikus és a szintetikus olajak, és egyre több autó úgy van tervezve, hogy már csak szintetikus olajjal szabad felönteni. Most egy rövid eligazítást szeretnék adni azon kedves olvasóimnak, leendő, vagy már meglévő ügyfeleimnek, akik alig, vagy semmilyen ismerettel nem rendelkeznek az olajok területén. Kezdjük a mai napon a motorolajokkal.
Az olajnak rengeteg feladata van a gépkocsik motorjában. Rendelkeznie kell megfelelő viszkozitási tulajdonságokkal. Közömbösítenie kell az égés során keletkező savas kémhatású anyagokat. Maximális kopásgátló hatással kell rendelkeznie. Hatásosan csökkentenie kell a súrlódást. Meg kell felelnie a tökéletes hőelvezetésben. Magas hőmérsékleten is termikusan stabilnak kell maradnia. Védenie kell a motor belső részeit a korrózióval szemben. Képesnek kell lennie a hajtóműoldali megnövekedett igénybevétel elviselésére. El kell, hogy lássa a hidraulikus munkafolyadék szerepét (pl. hidraulikus szelephézag állításnál). Meg kell tudnia akadályozni a habosodást. Összeférhetőnek kell lennie a tömítő és más szerkezeti anyagokkal, ezen kívül még legyen katalizátorbarát és ne tartalmazzon az egészségre káros vegyületeket. Szóval, szerencsétlen motorolajnak van dolga elég. De, először is nézzük mit is jelent a szintetikus, fél szintetikus és ásványi olaj fogalma. Az ásványolajok ásványi alapolaj és adalékok keveréke. A szintetikus olajok laboratóriumi körülmények között szintetizált alapolajokból készülnek, ezért a gyártásuk sokkal inkább tervezhető, ezért állandó minőséget tudnak elérni a gyártás során. Fontos különbség az ásványolajokkal szemben, hogy eleve kenőanyagnak tervezték őket, tehát a recept összeállítója pontosan képes meghatározni a végtermék tulajdonságait. A fél szintetikus olajok alapolajai szintén ásványi alapolajok, de olyanok, amelyek átestek egy hidrogénező finomítási szakaszon, ezekből dolgozva olyan ásványi motorolajat nyernek, amely szintetikus szerű tulajdonságokat mutat. Ezért hívják őket fél szintetikus olajoknak.
És akkor most nézzük, hogy mit is látunk az olajos dobozra írva. A legszembetűnőbb felirat pl. SAE 10W40. Ebből a SAE egy rövidítés. Azt jelenti, Society of Automotive Engineering (Autóipari Egyesület) ez tulajdonképpen egy szabványnak való megfelelés. Középen a W (Winter) a téli üzemre utal, ebből kifolyólag az előtte levő szám a hideg üzemre, az utána levő pedig a meleg üzemre utal. Szóval ez a jelzés az olaj viszkozitását jelzi. A viszkozitás az olajok legfontosabb jellemzője, ami azt jelenti, hogy a folyadékban a belső folyadékrétegek egymáshoz képest való elcsúsztatásnál fellépő – súrlódás jellegű – mozgást gátló ellenállás. Na, ezt most szépen megfogalmaztam, de azért ki lehet bogozni. A folyadékok viszkozitása a hőmérséklet emelkedésével csökken, csökkenésével nő. Azt az olajat tekinthetjük jobbnak, amelyiknek kevésbé változik a viszkozitása a hőmérséklet változásával. Mivel a motorok belső hőmérséklete 100 C° környékén van a viszkozitást is itt határozzák meg. Tehát a W után lévő szám a meleg viszkozitás értéke 100 C° –os motorra értendő. Az itt lévő szám lehet 20, 30, 40, 50, vagy 60. Ahol a 20 jelentése 5,6 (mm2/s), a 60 pedig 21,9 (mm2/s). Tehát a példánkban említett 10W40 olaj esetében 12.5 (mm2/s). Egyszerűbben megfogalmazva a W40 – es olaj egy átlagos motorba való, a W30 – as pedig egy vékonyabb olaj, az már speciálisabb motorba kell. Sokan úgy tartják az ásványolajoknak jobb a kenőképességük, mint a szintetikus olajoknak, mivel vastagabb olajok, de ez nem igaz. Egyszerűen arról van szó, hogy ásványolajból nem lehet 5W30 – as minőséget gyártani, míg szintetikusból pénzkidobás lenne 15W40 – et előállítani. Azt írtam, hogy a W előtti szám a hideg tulajdonságra utál. Ezt úgy kell érteni, hogy itt a számok lehetnek 0, 5, 10, 15, vagy 20. Itt a 0 az -40 C° jelent, a 20 pedig -20 C°, vagyis ez azt jelenti, hogy a 0 jelű olaj -40 C° külső hőmérsékletig képes a hideg motorban eljutni a kenési helyre. Tehát mint látjuk a W előtti számnak semmi köze nincs ahhoz, hogy az olajunk milyen vastag, vagy vékony a motor üzemelése közben, pusztán arra utal, hogy még nagyon nagy hidegben is meg fog felelni a viszkozitása az indítási feltételeknek. A full szintetikus olajok általában alacsonyabb viszkozitásúak, mint a fél szintetikus, vagy ásványi olajok. Az idősebb motorok kopottsága és a tömítéseik rosszabb állapota miatt gyakorta olajfogyasztás léphet fel. Egy alacsony viszkozitású olajat jobban fognak az ilyen motorok fogyasztani, mint egy magasabb viszkozitású, vastagabb ásványi olajat Ez azonban nem azt jelenti, hogy ezek az egyébként gyengébb minőségű ásványi olajok jobbak lennének műszaki szempontból a régebbi motorokhoz, csak azt, hogy kevesebbet fog esetlegesen elfogyasztani belőle a motor. Viszont lehetséges, hogy egy sor más feltételnek nem tud eleget tenni, ami a motor élettartamának szempontjából fontos lenne. Legtöbben amikor olajat vesznek autójukhoz, csak ezzel az egy felirattal foglalkoznak az olajos flakon nézegetése során, legfeljebb még a márkanévvel, pedig azért van ott még felirat bőven, amit tanulmányozni kellene. Ezekről fogok a következő részben írni.
Addig is kívánok önöknek baleset és problémamentes jó utat, kellemes autózást, a CBM. Autójavító teljes csapata nevében.

oldal tetejére