|
Korábbi blogbejegyzések | |
Dátum | Cím |
---|---|
2015.03.19 | A biztonság alapjai |
2015.03.26 | Fékek közelről |
2015.04.02 | Keréktárcsák |
2015.04.09 | Gumiabroncs |
2015.04.16 | Az akkumulátor |
2015.04.23 | Gumiabroncs, újabb részletek |
2015.04.30 | Az önindító és a generátor |
2015.05.07 | Alulkormányzott, vagy túlkormányzott |
2015.05.14 | Dízel, vagy benzines? |
2015.05.21 | Benzines vagy dízel? |
2015.05.30 | Környezetünk védelméről |
2015.06.04 | Környezetünk védelméről II. |
2015.06.11 | A katalizátor |
2015.06.18 | Katalizátor II. |
2015.06.25 | A dízelkatalizátor |
2015.07.02 | Akkor most dízel, vagy benzines? |
2015.07.09 | Tisztelt Ügyfeleink! |
2015.07.16 | Nyári nyereményjátékunk eredménye |
2015.07.23 | Kedves Bence! |
2015.08.01 | A Motorolaj. |
2015.08.09 | A Motorolaj 2. |
2015.08.14 | A Lambda-szonda |
2015.08.27 | A légtömegmérő |
2015.09.03 | Az egérszelep |
2015.09.11 | A turbófeltöltő |
2015.09.20 | A turbófeltöltő II. |
A Motorolaj 2. | 2015.08.09 | Szamay György |
Nos, folytassuk ott, ahol legutóbb abbahagytuk. Most már tudjuk, hogy mit jelent a viszkozitás, milyen jelölések jelzik ezt az olajos flakonon, és hogy ezek a számok mit jelentenek, viszont mindez kevés a jó olajválasztáshoz. Ismernünk kell a flakonon található további jelzéseket is és ismernünk kell, ezek jelentését is. Valamint, hogy az autónkhoz a gyártó milyen minőségű olajat ír elő. Itt is a legfontosabb alapszabály az, hogy a gyártó mit ír elő az adott gépkocsihoz. Az olaj teljesítményét kétféle szabvány jelzi, az amerikai szabvány, API és az európai szabvány az ACEA. Az amerikai szabványnál az API után két betű található az első S, vagy C. Az S a benzines motorokba való olaját jelzi és az utána következő betű utal az olaj minőségére az abc – ben elfoglalt helyük szerint növekvő sorrendben jelzik a jobb minőségű olajokat. Ma az M betű jelzi a legjobb olajat, tehát ha azt látjuk a flakonra írva, hogy API SM az azt jelenti, hogy ez az olaj minden eddig gyártott benzines autóba megfelelő, persze a viszkozitási értéket is figyelembe véve. API SJ teljesítmény szint van előírva pl. a 2001.-ben, vagy előtte gyártott gépkocsikhoz. A dízelüzemű gépkocsiknál az API után C betű következik és itt a jelenlegi legmagasabb teljesítményszintet a CJ jelű olaj képviseli. A benzinüzemű motorhoz készült olaj használható a dízel motorokhoz is, ez a flakonon fel van tüntetve, pl. API SL, CF. A dízel üzemű motorhoz gyártott olaj, viszont nem használható benzines gépkocsiba. Ezt a szabályt kérem mindég tartsák szem előtt. A európai szabvánnyal jelölt olajoknál az ACEA utána egy A betű és egy szám látható, ez az olaj a benzinüzemű gépkocsikba való. A dízelüzemű gépkocsikhoz a B jelű olaj való és itt is egy szám van a B betű után ami az olaj minőségére utal. Az ACEA felirat után található C betű azt jelzi, hogy ez az olaj katalizátoros gépkocsikhoz lett fejlesztve, tehát alacsony az égés utáni hamu tartalma. Az E betű azt jelenti, ez az olaj nehéz üzemű dízel motoros járművekhez lett fejlesztve. Olajvásárlásnál lehetőleg arra törekedjünk, hogy gépkocsink gyártója által meghatározott viszkozitású és teljesítmény-szintű olaját, vagy annál jobbat vásároljunk. Ha a gyártó megengedi akkor fél szintetikus olaját töltsünk autónkba, vagy ha megtehetjük akkor inkább szintetikust. A DPF - es autókba csak alacsony hamutartalmú olaját szabad betölteni, egyébként a részecskeszűrő tönkremegy. Gyakorlatilag az ásványi olajok kora lejárt, de lassan a fél szintetikus olajokat is el lehet felejteni. Még egy pár gondolat arról, hogy lehet-e keverni a különböző olajokat. A motor szempontjából a legnagyobb baj az, ha az olaj lefogy annyira, hogy az olajszivattyú, ha csak egy pillanatra is, de levegőt szív olaj helyett. Ilyenkor megszakad az olajfilm ami a nyomás alatt lévő olajból alakul ki a tengely kemény anyaga és a csapágy puha anyaga között és másodpercek alatt komoly kopás állhat be, olyannyira, hogy az a motor végleges tönkremeneteléhez is vezethet. Tehát ez az állapotot mindenképpen el kell kerülni, még olyan áron is, ha másfajta olaját töltünk a hiányzó helyére, mint amit olajcsere alkalmával betöltöttünk a motorba. Nem túl szerencsés különböző olajokat összekeverni, de nagy baj azért nem lesz belőle. Ha kihúzzuk a motorolaj szintjelző pálcáját, látunk rajta egy minimum és egy maximum jelzést. Törekedjünk arra, hogy az olajszint, valamivel a maximum jelzés alatt legyen, de semmiképpen se haladja meg a maximumot, mert az nem tesz jót a motor tömítéseinek, a szimeringeknek és ez előbb-utóbb, motorolaj folyáshoz vezethet. Ez azonban a kisebbik baj, a nagyobb az, ha az olajszint a minimum alatt van. Ilyenkor már előfordulhat, hogy hirtelen fékezésnél, vagy kanyarodásnál az olaj tehetetlenségénél fogva valamilyen irányban elmozdul és így a olajszivattyú levegőt szív be olaj helyett. A mai gyártású autók szinte kivétel nélkül fogyasztanak több-kevesebb olajat, hogy ez meddig megengedett és normális arról tájékozódni tudnak a gépkocsi gépkönyvéből. Van olyan típus, amelyik olyan kevés olajat fogyaszt, hogy két olajcsere között nem fogy le a szint minimumig, de a legtöbb típusnál a két olajcsere között kell után tölteni olajat. Erről soha ne feledkezzünk meg. általában az a szabály, hogy ha minimumig van a motor olajjal, akkor kb. 1 litert kell rátölteni, hogy elérje a maximum szintet, de a biztos az, ha kisebb adagokban töltjük az olajat és közben többször ellenőrizzük az szintet. A legtöbb esetben, amikor olajszintet ellenőrzünk, azt tapasztaljuk, hogy a szint alacsonyabb mint az előző ellenőrzés alkalmával. De mi van akkor, ha azt látjuk, hogy folyamatosan nő az olajszint? Soha ne gondoljunk arra, hogy éjszaka egy jó tündér olajat tölt folyamatosan a motorunkba. Az olajszint növekedése arra utal, hogy valahonnan vagy víz, vagy üzemanyag kerül a motor olajterébe. Ilyenkor irány a szerelőműhely ahol pontos diagnózist kapunk. Ezt a jelenséget nagyon komolyan kell venni, mert ez szintén oda vezethet, hogy a motorunk gyorsan használhatatlanná válik és a nyaralásra félretett pénzt javításra kell költeni. És akkor még egy pár gondolat a többi olyan egységéről az autónak ahová szintén olajat kell tölteni. A fékolajról már korábban beszéltünk, időnként az is cserére szorul, itt is többféle olaj van, szigorúan a gyártó által előírt olajat kell használni. A sebességváltóba és a differenciálműbe vagy a szervóban szintén kell cserélni az olajat időnként, bár nem olyan gyakran mint a motorban. Itt is mindég azt az elvet kell követni, hogy nézzük meg mit ír elő a gyártó az adott típushoz, és azután olyan olajat vásároljunk. Soha ne bízzunk meg teljesen abban, hogy mint mond egy eladó az adott olajról, mindég próbáljunk a fent leírtak alapján utánanézni, valóban jó olajat vettünk-e gépkocsinkhoz, hiszen a tévedés nagy kárt okozhat, akárcsak az, ha nem cseréljük időben az olajat. Legközelebbi írásaimban próbálok önöknek bemutatni néhány alkatrészt közelebbről, amit mindenki ismer, de lehet az is, hogy nem teljesen pontosan. Addig is kívánok jó nyaralást azoknak akik most töltik szabadságukat, kicsit irigykedve azokon akik vízen lehetnek, akik pedig az utakon, azoknak baleset és problémamentes autózást kívánok a CBM Autójavító teljes csapata nevében | ||