|
Korábbi blogbejegyzések | |
Dátum | Cím |
---|---|
2015.03.19 | A biztonság alapjai |
2015.03.26 | Fékek közelről |
2015.04.02 | Keréktárcsák |
2015.04.09 | Gumiabroncs |
2015.04.16 | Az akkumulátor |
2015.04.23 | Gumiabroncs, újabb részletek |
2015.04.30 | Az önindító és a generátor |
2015.05.07 | Alulkormányzott, vagy túlkormányzott |
2015.05.14 | Dízel, vagy benzines? |
2015.05.21 | Benzines vagy dízel? |
2015.05.30 | Környezetünk védelméről |
2015.06.04 | Környezetünk védelméről II. |
2015.06.11 | A katalizátor |
2015.06.18 | Katalizátor II. |
2015.06.25 | A dízelkatalizátor |
2015.07.02 | Akkor most dízel, vagy benzines? |
2015.07.09 | Tisztelt Ügyfeleink! |
2015.07.16 | Nyári nyereményjátékunk eredménye |
2015.07.23 | Kedves Bence! |
2015.08.01 | A Motorolaj. |
2015.08.09 | A Motorolaj 2. |
2015.08.14 | A Lambda-szonda |
2015.08.27 | A légtömegmérő |
2015.09.03 | Az egérszelep |
2015.09.11 | A turbófeltöltő |
2015.09.20 | A turbófeltöltő II. |
A Lambda-szonda | 2015.08.14 | Szamay György |
Mielőtt rátérnék mai témámra, szeretnék elnézést kérni mid azoktól, akiktől szemrehányást kaptam, (persze azoktól is, akiktől nem) a múlt heti késői megjelenés miatt. És persze már jó előre azért is, hogy az e-heti blog is késni fog pár napot. Szerencsére tombol a nyár, így aki teheti, az szabadságon van, és így több feladat marad rám a műhelyben. Ma induló sorozatommal néhány alapvető alkatrészről szeretnék kicsit részletesebben írni, olyan alkatrészek ezek, melyeknek a nevével mindenki tisztába van, halljuk a szerelőnél, szervizben, de igazából csak kevesen tudják mire valók ezek az alkatrészek, mikor kell kicserélni, ragaszkodni kell-e minden esetben a gyárihoz, vagy jó az után gyártott is? A mai nap induljon a lambda-szondával, vagy más néven oxigén szenzorral. Ez az alkatrész a kipufogó rendszerben van beépítve többnyire a katalizátor előtt, de vannak olyan típusok is, ahol a katalizátor után is található még egy. Az a feladata, hogy a kipufogógáz oxigéntartalmát mérje és ezt az információt továbbítsa a motorvezérlő komputernek. A szonda által küldött információ alapján dönti el a motorvezérlő, hogy az adott pillanatban a benzin-levegő keveréket szegényíteni, vagy dúsítani kell-e. A működési elv roppant egyszerű, a szonda csúcsa platina bevonatú, ez közvetlenül érintkezik a kipufogógázban lévő oxigénnel, míg a szonda belsejébe a külső levegőből jut oxigén. Az oxigéntartalom közötti potenciál-különbség elektromos feszültséget hoz létre, ez a kb. 0-1.1 V feszültség, mint információ kerül a motorvezérlőbe. A magasabb feszültség azt jelenti a motorvezérlőnek, hogy a keverék dúsabb az optimálisnál, ezért ilyenkor elkezdi szegényíteni a keveréket, az alacsony feszültség viszont azt jelenti, hogy a keverék szegény, ilyenkor a motorvezérlő dúsítani fog. És hogy hogyan? Elkezdi növelni a befecskendezési időt, ezáltal a szelep tovább marad nyitva és így több benzin jut az égőtérbe. Lambda-szondát több mint harminc éve használnak az autókban, de hazánkban a komoly megfizethető diagnosztikai berendezések nem túl régen terjedtek el. Viszont régen is meg kellett valahogy állapítani, hogy a szonda teszi a dolgát vagy sem. Ehhez abban az időben egy egyszerű megoldást alkalmaztunk, a szonda helyére bekötöttünk egy tápot, aminek a feszültségét 0-1.4 V között lehetett szabályozni egy potméter segítségével. Közben folyamatosan mértük a kipufogócső végén a gázösszetételt. Ha a potméterrel sikerült olyan feszültséget beállítani, ami azt eredményezte, hogy a gázelemző megfelelő értékeket mutat, viszont ha a lambda-szonda volt rákötve a vezérlő egységre ugyanezt nem sikerült neki produkálni, az azt jelentette, hogy a szonda hibás, itt az ideje a cserének. A szonda élettartalma közel 200 ezer kilométer is lehet, de azt tudni kell róla, hogy ugyanolyan kopó alkatrész, mint például a gyújtógyertya. A cserénél arra az egyre kell törekedni, hogy az új szonda pontosan ugyan olyan legyen, amilyet a gyártó meghatároz az adott gépkocsihoz és még egy pici eltérés sem engedhető meg. Ez a szabályt nagyon pontosan tartsák mindég szem előtt, ugyanis a motorvezérlő úgy van tervezve, hogy más fajta lambda-szondával nem fog tudni helyes utasításokat küldeni a végrehajtó elemeknek, így a motor nem fog jól működni, esetleg túl sok lesz a fogyasztás, vagy környezetszennyező anyagok kerülnek ki a levegőbe. A szonda csak magas hőmérsékleten kezd el működni, ezért ma már általános, hogy fűthető szondákat alkalmaznak. Az a szonda, amelyikből egy vezeték jön ki ma már ritka, ezen a vezetéken jön a feszültség a motorvezérlőbe. A három vezetékes szondáknál két vezeték a fűtésé és egy jelszál van, a négy vezetékes szondáknál két jelvezeték van, (külön + és -) itt nem a karosszéria továbbítja a negatívot a motorvezérlőnek, ez jóval biztonságosabb megoldás, és a másik két vezeték itt is a fűtésé. A működésképtelen, vagy hibás, esetleg nem a típushoz való lambda-szonda jelentős túlfogyasztást okozhat, a túl dús keverék ráadásul lemossa a hengerfalról az olajat, bekerül az olajtérbe és hígítja a motor olajat ezáltal a motor fokozott kopásnak lesz kitéve. A túl dús keverék a katalizátor élettartamát is rövidíti. Ha cserélni kell a szondát, ajánlatos gyárit venni, vagy márkás után gyártottat, ami garancia a kompatibilitásra. Sajnos sok filléres rosszminőségű szonda van forgalomba, és sokakat, csábít a pár ezer forintos ár, de könnyen lehet, hogy ennek százezres nagyságrendű javítás lesz az ára. A következő héten a lambda-szonda egyik közvetlen kollégájáról lesz szó, ez pedig a légtömegmérő. Addig is kívánok probléma és balesetmentes közlekedést, élvezzék a nyarat, a szabadságot, az autózást, teszem mindezt a CBM. Kft. Teljes csapata nevében. | ||