CBM Autójavító

Korábbi blogbejegyzések
Dátum Cím
2015.03.19A biztonság alapjai
2015.03.26Fékek közelről
2015.04.02Keréktárcsák
2015.04.09Gumiabroncs
2015.04.16Az akkumulátor
2015.04.23Gumiabroncs, újabb részletek
2015.04.30Az önindító és a generátor
2015.05.07Alulkormányzott, vagy túlkormányzott
2015.05.14Dízel, vagy benzines?
2015.05.21Benzines vagy dízel?
2015.05.30Környezetünk védelméről
2015.06.04Környezetünk védelméről II.
2015.06.11A katalizátor
2015.06.18Katalizátor II.
2015.06.25A dízelkatalizátor
2015.07.02Akkor most dízel, vagy benzines?
2015.07.09Tisztelt Ügyfeleink!
2015.07.16Nyári nyereményjátékunk eredménye
2015.07.23Kedves Bence!
2015.08.01A Motorolaj.
2015.08.09A Motorolaj 2.
2015.08.14A Lambda-szonda
2015.08.27A légtömegmérő
2015.09.03Az egérszelep
2015.09.11A turbófeltöltő
2015.09.20A turbófeltöltő II.
A Lambda-szonda2015.08.14Szamay György
Mielőtt rátérnék mai témámra, szeretnék elnézést kérni mid azoktól, akiktől szemrehányást kaptam, (persze azoktól is, akiktől nem) a múlt heti késői megjelenés miatt. És persze már jó előre azért is, hogy az e-heti blog is késni fog pár napot. Szerencsére tombol a nyár, így aki teheti, az szabadságon van, és így több feladat marad rám a műhelyben.
Ma induló sorozatommal néhány alapvető alkatrészről szeretnék kicsit részletesebben írni, olyan alkatrészek ezek, melyeknek a nevével mindenki tisztába van, halljuk a szerelőnél, szervizben, de igazából csak kevesen tudják mire valók ezek az alkatrészek, mikor kell kicserélni, ragaszkodni kell-e minden esetben a gyárihoz, vagy jó az után gyártott is?
A mai nap induljon a lambda-szondával, vagy más néven oxigén szenzorral. Ez az alkatrész a kipufogó rendszerben van beépítve többnyire a katalizátor előtt, de vannak olyan típusok is, ahol a katalizátor után is található még egy. Az a feladata, hogy a kipufogógáz oxigéntartalmát mérje és ezt az információt továbbítsa a motorvezérlő komputernek. A szonda által küldött információ alapján dönti el a motorvezérlő, hogy az adott pillanatban a benzin-levegő keveréket szegényíteni, vagy dúsítani kell-e. A működési elv roppant egyszerű, a szonda csúcsa platina bevonatú, ez közvetlenül érintkezik a kipufogógázban lévő oxigénnel, míg a szonda belsejébe a külső levegőből jut oxigén. Az oxigéntartalom közötti potenciál-különbség elektromos feszültséget hoz létre, ez a kb. 0-1.1 V feszültség, mint információ kerül a motorvezérlőbe. A magasabb feszültség azt jelenti a motorvezérlőnek, hogy a keverék dúsabb az optimálisnál, ezért ilyenkor elkezdi szegényíteni a keveréket, az alacsony feszültség viszont azt jelenti, hogy a keverék szegény, ilyenkor a motorvezérlő dúsítani fog. És hogy hogyan? Elkezdi növelni a befecskendezési időt, ezáltal a szelep tovább marad nyitva és így több benzin jut az égőtérbe. Lambda-szondát több mint harminc éve használnak az autókban, de hazánkban a komoly megfizethető diagnosztikai berendezések nem túl régen terjedtek el. Viszont régen is meg kellett valahogy állapítani, hogy a szonda teszi a dolgát vagy sem. Ehhez abban az időben egy egyszerű megoldást alkalmaztunk, a szonda helyére bekötöttünk egy tápot, aminek a feszültségét 0-1.4 V között lehetett szabályozni egy potméter segítségével. Közben folyamatosan mértük a kipufogócső végén a gázösszetételt. Ha a potméterrel sikerült olyan feszültséget beállítani, ami azt eredményezte, hogy a gázelemző megfelelő értékeket mutat, viszont ha a lambda-szonda volt rákötve a vezérlő egységre ugyanezt nem sikerült neki produkálni, az azt jelentette, hogy a szonda hibás, itt az ideje a cserének. A szonda élettartalma közel 200 ezer kilométer is lehet, de azt tudni kell róla, hogy ugyanolyan kopó alkatrész, mint például a gyújtógyertya. A cserénél arra az egyre kell törekedni, hogy az új szonda pontosan ugyan olyan legyen, amilyet a gyártó meghatároz az adott gépkocsihoz és még egy pici eltérés sem engedhető meg. Ez a szabályt nagyon pontosan tartsák mindég szem előtt, ugyanis a motorvezérlő úgy van tervezve, hogy más fajta lambda-szondával nem fog tudni helyes utasításokat küldeni a végrehajtó elemeknek, így a motor nem fog jól működni, esetleg túl sok lesz a fogyasztás, vagy környezetszennyező anyagok kerülnek ki a levegőbe. A szonda csak magas hőmérsékleten kezd el működni, ezért ma már általános, hogy fűthető szondákat alkalmaznak. Az a szonda, amelyikből egy vezeték jön ki ma már ritka, ezen a vezetéken jön a feszültség a motorvezérlőbe. A három vezetékes szondáknál két vezeték a fűtésé és egy jelszál van, a négy vezetékes szondáknál két jelvezeték van, (külön + és -) itt nem a karosszéria továbbítja a negatívot a motorvezérlőnek, ez jóval biztonságosabb megoldás, és a másik két vezeték itt is a fűtésé. A működésképtelen, vagy hibás, esetleg nem a típushoz való lambda-szonda jelentős túlfogyasztást okozhat, a túl dús keverék ráadásul lemossa a hengerfalról az olajat, bekerül az olajtérbe és hígítja a motor olajat ezáltal a motor fokozott kopásnak lesz kitéve. A túl dús keverék a katalizátor élettartamát is rövidíti. Ha cserélni kell a szondát, ajánlatos gyárit venni, vagy márkás után gyártottat, ami garancia a kompatibilitásra. Sajnos sok filléres rosszminőségű szonda van forgalomba, és sokakat, csábít a pár ezer forintos ár, de könnyen lehet, hogy ennek százezres nagyságrendű javítás lesz az ára.
A következő héten a lambda-szonda egyik közvetlen kollégájáról lesz szó, ez pedig a légtömegmérő. Addig is kívánok probléma és balesetmentes közlekedést, élvezzék a nyarat, a szabadságot, az autózást, teszem mindezt a CBM. Kft. Teljes csapata nevében.

oldal tetejére