|
Korábbi blogbejegyzések | |
Dátum | Cím |
---|---|
2015.03.19 | A biztonság alapjai |
2015.03.26 | Fékek közelről |
2015.04.02 | Keréktárcsák |
2015.04.09 | Gumiabroncs |
2015.04.16 | Az akkumulátor |
2015.04.23 | Gumiabroncs, újabb részletek |
2015.04.30 | Az önindító és a generátor |
2015.05.07 | Alulkormányzott, vagy túlkormányzott |
2015.05.14 | Dízel, vagy benzines? |
2015.05.21 | Benzines vagy dízel? |
2015.05.30 | Környezetünk védelméről |
2015.06.04 | Környezetünk védelméről II. |
2015.06.11 | A katalizátor |
2015.06.18 | Katalizátor II. |
2015.06.25 | A dízelkatalizátor |
2015.07.02 | Akkor most dízel, vagy benzines? |
2015.07.09 | Tisztelt Ügyfeleink! |
2015.07.16 | Nyári nyereményjátékunk eredménye |
2015.07.23 | Kedves Bence! |
2015.08.01 | A Motorolaj. |
2015.08.09 | A Motorolaj 2. |
2015.08.14 | A Lambda-szonda |
2015.08.27 | A légtömegmérő |
2015.09.03 | Az egérszelep |
2015.09.11 | A turbófeltöltő |
2015.09.20 | A turbófeltöltő II. |
A légtömegmérő | 2015.08.27 | Szamay György |
A légtömegmérő, tulajdonképpen egy érzékelő, ami azt érzékeli, hogy mennyi az a levegőmennyiség, ami az adott pillanatban a motorba jut. Erről a mennyiségről tájékoztatja a motorvezérlőt és a motorvezérlő ennek az információnak a birtokában, plusz a lambda-szonda által küldött adatok alapján fogja eldönteni, hogy mennyi üzemanyag kerüljön befecskendezésre ahhoz, hogy a motor a legideálisabban működjön, és ebbe beletartozik az is, hogy a legkevésbé szennyezze a környezetet. Tulajdonképpen ez minden, amit tudni kell róla, de most azért nézzük meg hogyan is működik. Az autóiparban szinte kizárólag hőfilmes érzékelőt alkalmaznak a légtömegmérőkben. Ezt egy állandó hőmérsékletre fűtik, még az alatt az idő alatt, amikor a motor az indítást követően hideg üzemmódban jár - ez azt jelenti, hogy eleve dúsabb keverék jut a motorba - majd a keresztüláramló levegő hűteni fogja. A hőfilm előtt és után is egy-egy a hőmérséklettől függő értéket adó ellenállást helyeznek el. Abban az esetben, ha a levegő nem áramlik, ezek az ellenállások azonos értéket adnak, ha viszont levegőáramlás van, akkor ennek hűtő hatása miatt más-más értéket fognak eljuttatni a motorvezérlőbe és ebből a mérhető értékkülönbségből már kiszámolható a motorba kerülő levegő mennyisége és ennek alapján már szabályozható a motorba jutó üzemanyag mennyisége. Persze van itt még egy alkatrész, amit figyelembe kell venni, az pedig a kipufogógáz visszavezető szelep, de erről majd később lesz szó. Amikor a légtömegmérő meghibásodik, akkor könnyen belátható, hogy az egész motor működése felborul. Kigyullad a hibajelző lámpa a műszerfalon és a legtöbb típusnál a motorvezérlő átkapcsol egy úgynevezett vészüzem módba, ami azt jelenti, hogy még el tudunk menni a szervizig, de a motor működése csak becsült és nem mért értékeken alapszik, tehát nem várható el sem a megszokott teljesítmény, sem a kipufogógáz megfelelő összetétele. A meghibásodás általában úgy következik be, hogy vagy a légtömegmérő fűtés része elromlik, vagy a hőfilm elkoszolódik. A leggyakoribb az, amikor egyszerűen a szennyeződés okozza a bajt, de tanácsolom mindenkinek, hogy ne kezdjen neki a légtömegmérő kitisztításához otthon a garázsban, ez egy igen drága alkatrész és hamar tönkre lehet tenni szakszerűtlen tisztítással, vagy nem megfelelő vegyszer alkalmazásával. A szervizt pedig nem tudjuk elkerülni, mivel a javítás után a hibakódot törölni kell a vezérlő egységből. A nagyobbik baj az, ha a hőfilm fűtésével van probléma. Persze itt is lehetséges, hogy csak valahol érintkezési hiba van, vagy vezeték szakadás, esetleg egy csatlakozó meghibásodása, ezért mindenekelőtt ezekről kell bizonyosságot keresni. Ha végérvényesen kiderül, hogy a légtömegmérőnk elromlott, akkor sajnos törekedni kell a gyári, vagy a jó minőségű után gyártott légtömegmérő beszerzésére, semmiképpen ne tegyünk engedményeket az esetleges olcsóbb ár reményében, mert ez sokszorosan fog visszaütni. Egy adott típushoz, és a hozzá tartozó motorvezérlő komputerhez csak azt a légtömegmérőt szabad használni, amit a gyártó előír, ugyanis minden légtömegmérő más és más jelszintre van kalibrálva, pontosan azért, mert a gyártók így próbálják védeni a terméküket. A vezérlő egység pedig pontosan azt a jelet várja a helyes motorműködés érdekében, amit a ráprogramozott légtömegmérő fog küldeni. Ellenkező esetben a befecskendezett üzemanyag vagy több lesz a kelleténél, vagy kevesebb. A következő részben a kipufogógáz visszavezetésről lesz szó és így már teljesebb képet fognak tudni alkotni arról, hogy hogyan is működnek a modern, nagynyomású üzemanyag befecskendező rendszerrel szerelt gépkocsi motorok. Addig is kívánok probléma és balesetmentes közlekedést mindenkinek, a CBM. Autójavító teljes csapata nevében. | ||