CBM Autójavító

Korábbi blogbejegyzések
Dátum Cím
2015.03.19A biztonság alapjai
2015.03.26Fékek közelről
2015.04.02Keréktárcsák
2015.04.09Gumiabroncs
2015.04.16Az akkumulátor
2015.04.23Gumiabroncs, újabb részletek
2015.04.30Az önindító és a generátor
2015.05.07Alulkormányzott, vagy túlkormányzott
2015.05.14Dízel, vagy benzines?
2015.05.21Benzines vagy dízel?
2015.05.30Környezetünk védelméről
2015.06.04Környezetünk védelméről II.
2015.06.11A katalizátor
2015.06.18Katalizátor II.
2015.06.25A dízelkatalizátor
2015.07.02Akkor most dízel, vagy benzines?
2015.07.09Tisztelt Ügyfeleink!
2015.07.16Nyári nyereményjátékunk eredménye
2015.07.23Kedves Bence!
2015.08.01A Motorolaj.
2015.08.09A Motorolaj 2.
2015.08.14A Lambda-szonda
2015.08.27A légtömegmérő
2015.09.03Az egérszelep
2015.09.11A turbófeltöltő
2015.09.20A turbófeltöltő II.
Az egérszelep2015.09.03Szamay György
Az egérszelep, vagy hivatalos nevén EGR (exhaust gas recirculation) szelep működésével szeretném most megismertetni önöket. Ez az alkatrész szintén döntően befolyásolja a megfelelő keverékképzést. Szerepe, a kipufogógáz visszavezetés szabályozása. De miért kell egyáltalán kipufogógáz visszavezetés, miért nem örülünk neki, hogy végre egy folyamat lezajlott, megvan a végtermék, minek azt megint visszavezetni? Elsődleges cél az, hogy a motorban zajló égés hőmérsékletét csökkentjük ezzel a módszerrel, mégpedig azért, mert a túl magas hőmérsékleten végbemenő égés során nagyon sok nitrogénoxid keletkezik és ez nagyon káros a környezetre, az egészségünkre. Amikor a kipufogógázt visszavezetjük a friss beszívott levegőhöz, az égési hőmérséklet lecsökken az égéstérben. Benzinmotoroknál kb. 650 C° - ra, dízelmotoroknál kb. 450 C° - ra. Ezen az alacsonyabb égési hőmérsékleten nem alakulnak ki nitrogénoxidok, benzinmotoroknál még a tüzelőanyag fogyasztás is jelentősen csökken, dízelmotoroknál pedig lényegesen kisebb lesz a motor zajszintje.
A kipufogógáz visszavezetésre két módszer kínálkozik, az egyik a belső kipufogógáz visszavezetés, a másik pedig az EGR szelep alkalmazása, vagyis a külső kipufogógáz visszavezetés. A belső kipufogógáz visszavezetés abból áll, hogy a kipufogó gáz találkozik a friss üzemanyag-levegő keverékkel az égéstéren belül. Ezt úgy oldják meg, hogy a szívó és kipufogó szelepeket összenyitják. Magyarul ez annyit jelent, hogy a kipufogó szelep még nyitva van, amikor a szívószelep már elkezd nyitni, így a kipufogógáz egy része a szívószelepen keresztül ismét az égéstérbe jut. A változtatható szelepvezérlés megoldotta, hogy a visszavezetési arány, terhelés és fordulatszámfüggően változtatható legyen, tehát kipufogógáz visszavezetés csak akkor jön létre és olyan mértékben, ami a motor járását, a környezetvédelmi szempontokat, valamint a fogyasztást legteljesebb mértékben figyelembe veszi.
A külső kipufogógáz visszavezetés az EGR szelep alkalmazásával, a kipufogócsonk és a szívócsonk között egy külső vezetéken történik. Eleinte ezeket a szelepeket vákuummal működtették, magát a visszavezető szelepet egy pneumatikus tányérszelep nyitotta és zárta. Ez nem volt még túl kifinomult megoldás, ugyanis mindég egy kis fáziskéséssel történt meg a szelep nyitása, zárása. A mai modern ERG szelepek már szinte kizárólag elektronikus vezérlésűek, a parancsot a motorvezérlő adja ki, a korábban ismertetett lambda-szonda, hőmérsékletérzékelő, légtömegmérő által küldött információk alapján az EGR vezérlőnek és az végrehajtja a szelep működtetését késedelem nélkül, mindég pontos szabályozást biztosítva, bármilyen motorterhelésnél. Az EGR szelep meghibásodását ma már a műszerfalra szerelt motorhiba jelző lámpa kigyulladása rögtön jelzi, de következtetni lehet rá a motor megnövekedett füstöléséből, esetleges hidegindítási gondokból, a motor teljesítményének csökkenéséből is. A meghibásodások legfőbb oka a szelep elkoszolódása, ami általában abból adódik, hogy nem megfelelő, vagy túl sokat futott olaj van a motorban. A tisztítást itt is inkább bízzuk szakemberre, a legtöbb esetben ez megoldja a gondot, de itt is fontos a motorvezérlő komputer hibatárolójának törlése.
Ezek volnának a keverékképzés legfontosabb elemei, a következő részben szintén keresek érdekes alkatrészeket, melyekkel érdemes megismerkedni. Addig is szokásomhoz híven kívánok önöknek probléma és balesetmentes közlekedést, a CBM. Autójavító teljes csapata nevében.

oldal tetejére