CBM Autójavító

Korábbi blogbejegyzések
Dátum Cím
2015.03.19A biztonság alapjai
2015.03.26Fékek közelről
2015.04.02Keréktárcsák
2015.04.09Gumiabroncs
2015.04.16Az akkumulátor
2015.04.23Gumiabroncs, újabb részletek
2015.04.30Az önindító és a generátor
2015.05.07Alulkormányzott, vagy túlkormányzott
2015.05.14Dízel, vagy benzines?
2015.05.21Benzines vagy dízel?
2015.05.30Környezetünk védelméről
2015.06.04Környezetünk védelméről II.
2015.06.11A katalizátor
2015.06.18Katalizátor II.
2015.06.25A dízelkatalizátor
2015.07.02Akkor most dízel, vagy benzines?
2015.07.09Tisztelt Ügyfeleink!
2015.07.16Nyári nyereményjátékunk eredménye
2015.07.23Kedves Bence!
2015.08.01A Motorolaj.
2015.08.09A Motorolaj 2.
2015.08.14A Lambda-szonda
2015.08.27A légtömegmérő
2015.09.03Az egérszelep
2015.09.11A turbófeltöltő
2015.09.20A turbófeltöltő II.
A turbófeltöltő2015.09.11Szamay György

A mai alkalommal ismerkedjünk meg a turbófeltöltővel, hiszen úgy gondolom itt is van egy két sötét folt, amiről mindenki hallott már, de még sem biztos, hogy helyére tudja illeszteni a hallottakat és főleg van egy csomó tévhit is a turbóval kapcsolatban, amiket szeretnék eloszlatni. Szóval ismerkedjünk meg kicsit közelebbről a turbóval.
Először is tisztázzuk azt, hogy miért is van szükség a turbófeltöltőre. Alkalmazásának kezdetén nem titkolt cél volt a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak való megfelelés. Ugyanis minél kisebb egy motor, annál kevesebb káros anyagot bocsájt ki. Viszont az igény megvan a nagyobb kényelmesebb autókra, a teljesítmény csökkenést azonban az autóvásárlók nem akarják elfogadni és ezt is meg kell érteni. Itt jön képbe a turbófeltöltő, ami lehetővé teszi, hogy a kisebb motor nagyobb teljesítményt adjon le és ezzel együtt még az égés is tökéletesebb legyen. Hogy ezt egy kicsit érthetőbbé tegyem, nézzük meg azt, hogy hogyan is működik a turbó.
Amikor egy belsőégésű motorra gondolunk, legyen az benzines, vagy dízel, tudnunk kell azt, hogy a működéséhez használt tüzelőanyagnak csak az 1/3 része hasznosul azáltal, hogy hajtja az autónkat, a másik 1/3 rész a hűtővíz "melegítésére" szolgál, a harmadik egyharmad pedig a kipufogógázzal távozik. A turbófeltöltő tulajdonképpen a kipufogógázban lévő energiát hasznosítja. A nagy sebességgel kiáramló kipufogógáz egy turbinát hajt meg. A turbinalapátok a forgó mozgást egy közös tengelyen keresztül átadják egy kompresszor lapátnak, ami friss levegőt juttat a motor égésterébe és ráadásul nagy nyomáson, miáltal még több oxigén jut az égéshez. Sok esetben még egy hőcserélőt is használnak a rendszerben (intercooler), hogy a bejuttatott plusz levegő minél hidegebb legyen és ez által egységnyi térfogaton még több oxigén tud az égéstérbe jutni. Ennyire egyszerű a turbófeltöltő működése, ami azonban a motor teljesítményét jelentősen növelni tudja. Egy kis gond van mindössze, hogy alapjáraton a kipufogógáz sebessége kicsi és így lassan forog a turbó és a motor erőtlen. Majd amikor nyomjuk a gázt és eléri a fordulatszám az 1500 - 2000 -et, hirtelen megindul az autó, megjön a várt teljesítmény a motorba. Ez azért van, mert ilyenkor a kiáramló kipufogógáz sebessége nagy és megvan a turbónak az a fordulatszáma, ami a hatékony működéshez kell. Ilyenkor a turbó fordulatszáma elérheti 100000-200000 1/s - is. A turbó hátránya tehát az, hogy mivel nincs közvetlen összeköttetésbe a főtengellyel, így a gázadásra csak késlekedéssel reagál, kis fordulaton a hatása nem érezhető, ez az úgynevezett "turbólyuk" jelenség. Ennek kiküszöbölésére több megoldás is létezik az egyik az ikerturbók alkalmazása, a másik megoldás a változó geometriájú turbó, mely alacsonyabb motorfordulaton is viszonylag hamar felpörög.
Ezt a témát szeretném a jövő héten folytatni, mivel számtalan kérdés van a turbófeltöltővel kapcsolatosan, miket még nem érintettünk. Addig is kívánok önöknek probléma és balesetmentes autózást, a CBM Autójavító teljes csapata nevében.

oldal tetejére